img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
25 bilder i galleri
Sinnataggen
PRØVEKJØRT: Når knapt noe annet duger, så duger sannsynligvis BMW M8 Gran Coupé Competition.

Først publisert i Bladet BIL nummer 9/2020.

Noen ganger tar livet litt av. Ikke det at BMW M8 Gran Coupé Competition gjør det i fysisk forstand, men følelsene får lett vinger etter dager bak rattet i det ypperste på fire hjul som kommer fra München.

Bilen er også en åpenbar konkurrent til Mercedes-AMG GT 63 4-door Coupé, som vi kjørte i fjor. Begge er store 4-dørs kupeer med alt tenkelig eksklusivt utstyr, begge har høy pris, åtte sylindre og firehjulstrekk, og kun noen få hestekrefter skiller dem.

OVER TO MILL 
Selvfølgelig følger det ikke noe annet krav ved kjøpet, enn lysten til å bla opp 2,5 millioner for en bil med hinsides ytelser, grei plass bak og komfort nok til hele familien, men jeg vil likevel mene det opplagte i også å ha infrastrukturen på plass. Og infrastruktur i denne sammenheng, vil si et krypinn nær Nordsløyfa eller i det minste kort vei til Rudskogen.

Beklager, jeg trekker det med kort vei til Rudskogen eller tilsvarende anlegg umiddelbart tilbake. M8 med 625 hk fra en snerrende 4,4-liters V8 tar deg så raskt dit at kjøreveien – uansett lengde – bare vil oppleves som nytelse og oppvarming før rundetidtellingen starter.

Det beste ved Competition-pakken mener jeg er den flate momentkurven med 750 Nm-skyv allerede fra rundt 1800 omdreininger til tett oppunder 6000, og en girkasse tunet til å skifte raskere for å presse ned akselerasjonstidene.

(saken fortsetter)

EKSOSLYDEN
Det hele starter for øvrig med et fysisk tilstedeværende lydbilde som på morgenkvisten lett vekker naboer uten sans for den slags. Om du derimot har entusiaster i nabolaget, vil de allerede ha vist tommelen opp i vinduet før du rekker å trykke inn knappen som slår av eksoslyden.

Jeg skal denne gang holde meg for god til å beskrive opplevelsen av aktivert eksoslyd i kombinasjon med et par raske nedgiringstrinn inne i lange tunneler. Forrige gang jeg gjorde det og vekket villdyret til et brutalt lydbilde som smalt i tunnelveggene, kom plutselig noen blålys på langt der bak uten at jeg var i nærheten av å bryte 110 km/t-grensen.

KOMPROMISSET
M8 Gran Coupé er, enn så patetisk det kan høres ut, kompromisset for dem som egentlig drømmer om en kjøremaskin i McLaren-divisjonen, mens resten av familien til nød kan strekke seg til BMW M5. M5 i Competition-utgave er jo herlig, men byr samtidig på en ganske polstret kjøreopplevelse som kan taue inntil to tonn, og er uten samme nærhet til underlaget som kupéutgavene av 8-serien.

Det er her kompromisset gjør entré. Som kupé med to dører er M8 tøff og upraktisk, men strukket 23 Gran-centimeter til 5,10 meter og utstyrt med bakdører, så blir den ikke bare til Gran Coupé, men inneholder også beinplass bak, tilstrekkelig takhøyde og bagasjeplass til mer enn det mest nødvendige for familien.

Så bør alle være fornøyde, sportsopplevelsen er ikke bare bevart i sin helhet, men styrket i forhold til M5, også fordi M8 bare tas til Norge i Competition-innpakning, hvilket blant annet innebærer 25 hk ekstra, som med Launch Control tar deg til 100 på 3,2 sekunder og til 200 på 10,6 sekunder.

DYP GRØNN
Competition gjør det også mulig fra BMW Individual å få M8 lakkert i spesialfargen «Oxford Green», en dyp, britiskinspirert grønnfarge i så mange lag at bilen skifter farge med vinkelen på og mengden lys den utsettes for. Ekstraprisen på 60.000 kroner blir på dette nivået som vekslepenger å regne, målt mot det viktige, individuelle uttrykket.

Gran Coupé er altså det tredje familiemedlemmet i denne eksklusive BMW-klubben, etter Coupé og Cabriolet. M-bilene inneholder alt BMW har utviklet av teknisk kunnskap, med særlig vekt på chassisbygging, og som senest ankomne byr M8 Gran Coupé på de aller siste justeringene for å maksimere kjøreopplevelsen.

Naturligvis definerer kritikerne biler som dette inn i gruppen av overføldighetshorn, men som likevel er helt nødvendig for BMW for å vise styrke mot Mercedes-AMG (i dette tilfellet, les AMG 63 S 4 MATIC +), Audi og ikke minst Porsche – og som en maktdemonstrasjon fra tysk bilindustri mot all kjedsomheten som spys ut over verdens veinett.

(saken fortsetter)

TO ANSIKTER
M8 Gran Coupés to ansikter gjør den like mye til bruksbil i hverdagen, til butikken og til barnehagen, like mye som til banebil når behovet melder seg. Det ligger mye voksen glede i å utfordre egne ferdigheter under trygge forhold på arenaer bygd for slike opplevelser.

I hverdagene derimot – det er tross alt flest av dem – er det bare å gli ned i de spesialdesignede og selvfølgelig elektrisk justerbare setene med uttrekkbar sittepute og opplyst logo i bunnen av de elektrisk regulerbare hodestøttene, feste sikkerhetsbeltet med de diskrete M-fargene vevd inn i venstre kant, justere til ønsket kjøreoppsett for motor, chassis, styring og brems (!), velge vanlig firehjulstrekk om et slikt begrep kan brukes på en bil som denne når valgene ellers er 4WD Sport eller bare drift på bakhjulene – og legge i vei.

Min kollega Petter Knutsen Bjørkelo utdyper: M8 Grand Coupé Competition føles som en stor og uoversiktlig bil i trange bygater og i parkeringshuset. Men tar du den med på en svingete landevei, setter motor, gir og understell i sportsligste modus, da krymper bilen dramatisk og du kan kjøre med horn i panna.

DYMANISK
Det er utrolig hvor tight bilen blir og hvor «dynamisk» den føles gjennom kurvene. Du kjenner underlaget greit gjennom rattet, men du kan ikke avgjøre om det er en spissmus eller en velfødd rotte som må bøte med livet under 20-tommerne. De svære keramiske bremsene biter godt, og jevnt når de har fått opp varmen.

To nedsjaltinger med venstre langfinger, dessverre treffer fingeren en girpaddle av plast, V8-erens turtall bjeffer sultent i takt med at girene smetter inn, du skyver to tonn BMW gjennom svingen, legger gassfoten i bakken og to klikk med høyre langfinger (plast igjen – hvorfor ikke aluminium som for eksempel i Giulia Qudrifoglio?), – og du glemmer at denne bilen faktisk er over fem meter lang og egentlig hører til på Autobahn i over 200 km/t i time etter time.

RØDE FAVORITTER
For at du skal slippe å justere oppsettet mer enn nødvendig, legges favorittoppsettet inn på to røde og meget godt synlige hurtigknapper på rattet, M1 på venstre side og M2 på høyde.

Sett i bakspeilet, ser ikke M8 Gran Coupé sinna ut i det hele tatt, men vent til den kjører forbi og du får hekken med fire feite rør servert midt i fleisen, så skjønner du raskt at å yppe seg har liten hensikt.

Diskret eleganse brytes utvendig av muligheten til karbonfibertak og speilhus og alle de små detaljene som hinter om tilvalgsmulighetene. Petter nevnte karbonbremsene, et 87.400 kroners tilvalg, og et must vil mange mene.

(saken fortsetter)

GJENKJENNBART
Diskret look, men med tydelige karbonfiberelementer, preger også interiøret i M8, hvor det meste gjenkjennes fra BMWs øvrige modellprogram. Her er en liten, men sentralt og godt synlig, skjerm med underliggende fysiske knapper for å stille klimaanlegget. Også funksjonene på M-rattet har BMW hentet fra deler av det øvrige modellprogrammet. Forutsigbart og typisk konservativ tysk tenkemåte.

Funksjonshjulet på høyre side av midtkonsollen fungerer godt, og gjør det enkelt å foreta innstillinger på den høyt monterte dashbordskjermen, uten å flytte blikket fra selve kjøringen. Et ganske innholdsrikt headupdisplay eliminerer behovet for å følge med på instrumentskjermen, i hvert fall i dagligdags trafikk.

KONSERTHUSLYD
I likhet med noen andre bilprodusenter, valgte BMW britiske Bowers & Wilkins som samarbeidspartner når de skulle flytte konsertsalen inn i bilen. For ikke bare å løfte lydopplevelsen, men også det visuelle, lyser dørhøyttalerne diskret opp i mørket. Takk og pris for den konservative holdningen som ligger i ikke å fjerne den runde lydvolumjusteringen på dashbordet, slik enkelte andre produsenter har gjort.

Noe minner meg på at når 625 hester skal forflytte tett innpå to tonn bilvekt, så slurper det unna. Ja, og det skal det gjøre. Hva M8 forbruker, kan du lese deg til i spesifikasjonslisten om det interesserer, men husk da at avlat allerede er betalt gjennom en halv million i engangsavgift, og det før jeg nevner momsen på selve bilen.

Petter fortsetter: Dette er en komfortcruiser du kan dundre gjennom Tyskland med. Skulle det dukke opp et alpepass eller to på veien – ja, da kan du forsere dem også i godt driv, og bilen gir deg en underholdende og sportslig opplevelse. Men noen midtmotorisert, 250-hesters to-seter på 1.000 kilo, det er det ikke.

Det sies om BMW, at bilenes underliggende egenskaper gjør at eierne har det bedre og føler seg yngre enn den faktiske alderen tilsier. Jeg tror jeg kan skrive under på det etter å ha møtt M8 Gran Coupé Competition.

VI MENER
Det er utrolig hvor tight bilen blir og hvor «dynamisk» den føles gjennom kurvene.

BMW M8 Gran Coupé Competition

Motor:

4395 ccm, V8, twin turbo

Effekt/moment:

625 hk - 750 Nm

Drivlinje:

8A, firehjulsdrift

0-100 km/t:

3,2 sekunder

Toppfart:

250 km/t (sperret)

Forbruk:

1,12 liter/mil

CO2/NOx:

255 g/km - 13,2 mg/km

Energiforbruk:

97,22 kWt

Mål LxBxH:

510/194/142 cm

Akselavstand:

303 cm

Bakkeklaring:

13,0 cm

Bagasjerom:

460 liter

Egenvekt:

1980 kg

Tilhengervekt:

Glem det

Euro NCAP:

Ikke testet

Garanti:

5 år/200 000 km

Pris fra:

Kr. 2 181 900

Pris testbil:

Kr. 2 584 795

Miljøklasse:

G

OBS! 
Prisene i testen var gyldige da bladet ble produsert. Du finner alltid oppdaterte priser i vår nybildatabase





toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer