Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Først publisert i Bladet BIL nummer 9/2020. Flerbruksbilene (MPV), som var så populære for 10-20 år siden, er de siste årene spist til frokost av tøffere, men mindre praktiske, SUV-er, med og uten firehjulsdrift. Så valgmulighetene for storfamilier som vil ha alle med i én bil, eller familier i den fasen av livet hvor behovet for setefleksibilitet eller mye bagasjeplass er viktig, får stadig færre modeller å velge blant. Om bilen i tillegg skal være elektrisk, begrenses utvalget til noen få. Ett av dem er kinesiske Euniq som lanseres i disse dager og prises til 399.900 kroner. – Dette er en fullspekket bil og ikke noe kompromiss, kommer det kjapt fra Espen Kristoffersen, ansvarlig for elbilsatsingen hos importør RSA. I tillegg til å importere personbilen Euniq med familienavnet Maxus (foreløpig mest kjent for varebiler), har RSA også BYD i porteføljen. Maxus/Euniq importeres til hele Norden av RSA, og distribusjon av biler og deler skjer fra Drammen. FOLK FLEST Hvorfor jeg nevner MG? Fordi bak både Maxus/Euniq og MG står giganten SAIC, men de to merkevarene holdes adskilt og har i utgangspunktet kun samme batterileverandør. Euniq er ikke bare diger å se på, den oppleves så stor innvendig, at om de fronthengslede bakdørene hadde blitt erstattet med skyvedører, kunne man løpt gjennom bilen. Baksetene, 40/60-delt, glir på skinner for å lette innstigningen til tredje seterad, men også for å øke sete-/bagasjeromsfleksibiliteten. Pluss for tre Isofix-løsninger, to i midtre seterad og én i tredje rad. (saken fortsetter) 325 KM Kristoffersen mener at produsenten har funnet en god balansegang mellom funksjonalitet, rekkevidde og pris. Dessuten spiser Euniq 120 kW DC ladetsrøm. – Dette er en real familiebil, og vi tror den blir landets mest kjøpte MPV i høst. På Norden-basis, tror Kristoffersen på 1500 salg i året, og god tilgang på biler krymper ventetiden. – Vi kommer til å synes på registreringsstatistikken framover, ler Kristoffersen. EN VARIANT Kun én variant står på menyen, og på grunn av avgifts-/momsfritaket, krysset importøren like godt av i alle tilvalgsrubrikkene, slik at Euniq leveres med adaptiv criusekontroll, automatisk klimaanlegg, panoramatak, elektrisk regulerbare skinnseter, aluminiumsfelger, USB- og strømuttak i baksetet, bilen har videre ryggekamera, 360-graders parkeringsovervåking, blindsonevarsling, «flybord» på forseteryggene og bøyler på taket for skiboks. Oppvarmet ratt og frontrute bryr kineserne seg foreløpig ikke om. Som sjuseter, er riktignok dybden på bagasjerommet redusert fra 115 cm til 45, men det er fortsatt nesten meteren til taket. Tilhengerfeste koster ekstra. Bak rattet oppleves Euniq som en flerbruksbil, i grenselandet mot de varebilbaserte flerbruksbilene. Materialvalget er lagt opp mot europeiske krav, og det er noe BMW-aktig over instrumentutformingen og dashbordskjermen. Delt A-stolpe øker sikten på skrå framover.
OBS!
|