img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
Tøff på tur
PRØVEKJØRT: Land Rover Defender er fortsatt en skikkelig tøffing. Men hvem tør ta ut det som bor i bilen, etter å ha betalt halvannen million for den?

Først publisert i Bladet BIL nummer 10/2020.

Defender er ur-landroveren. Oppfunnet i 1948. Kjøretøyet som opprinnelig var like mye traktor som bil, og som gjorde britene til et kjørende folk der både veiene og sivilisasjonen opphørte. Senere ble Defender bare oppgradert, aldri skiftet ut. Før nå. De gamle betegnelsene 90 (tre dører) og 110 (fem dører) eksisterer fortsatt.

Hva har nye Defender til felles med forgjengeren? Svaret er såre enkelt: navnet og evnen til å ta seg fram – om du som eier tør gå løs på utfordringer slik James Bond gjør i «No time to die».

Med prislapp for 110-varianten som skrives fra drøyt 1,1 million kroner for dieselutgaven og oppover, til godt over de 1,5 millionene testbilen i First Edition koster, er Defender nå «snobbe ned»-bilen for de ytterst få.

EL-REGULERBART RATT
Så kan du naturligvis lure på hva elektrisk regulerbart ratt som løfter seg automatisk når du går ut av bilen, har å gjøre i en Defender, men det kan du jo fordype tankene i før du sovner midt ute på Hardangervidda på Explorer pack-plattformen til 55.900 kroner, etter først å ha klatret opp langs den sidemonterte leideren som gjør at de som har ålet seg inn i tredje seterekke ikke ser noe som helst gjennom venstre sidevindu. Det gjør forresten ikke sidemannen til høyre heller, for det vinduet dekkes av en låsbar boks som er vanskelig å forstå poenget med andre steder enn i Sahara. Men boksen er i det minste støv- og vanntett og tåler inntil 17 kilo vekt. Skulle det bli problemer med å holde drikkevarene kalde i intens varme, har Land Rover løst det elegant med en stor kjøleboks mellom forsetene.

Bevares, de to aller bakerst har i det minste to koppholdere hver og 230 volt uttak rett bak ryggen. Og det er ikke helt riktig at de to, fortsatt helt der bak, er avskåret for å se dagslyset falle inn fra siden, for gjennom et par spalter der bilens sider møter taket, kan solen skinne fritt inn – slik det var på forgjengeren.

KAMERASPEIL
Om passasjerene snur seg, ser de nok ikke annet gjennom bakruten enn det 22 tommer store og innpakkede reservehjulet som dekker så mye av ruta, at heller ikke føreren ser noe særlig i det innvendige speilet. Heldigvis oppdaget Land Rover problemet så tidlig, at de fikk montert inn et kamera i antennefinnen bak på taket, som fanger opp så mye av omgivelsene at du på fjellet kan oppleve å se landskapet i flere av de nye fylkene samtidig. En hendel i nedkant av speilet veksler mellom speil og videobilde, sistnevnte med regulerbar lysintensitet.

Kameraet sitter så høyt, at du trenger den foran nevnte stigen for å gjøre det rent.

For å komme opp på utsiktsplattformene på panseret, det er to av dem, må egen stige medbringes.

Reservehjulet henger naturligvis på bakdøren, slik det pleier å gjøre på en Defender. Det betyr at døren må sidehengsles og kan ikke brukes som tak når det regner, og du etter endt jakt- eller fisketur har behov et tørt sted å sitte for å skifte de våte klærne og fottøyet med noe tørt.

Til gjengjeld er underlaget både i bagasjerommet (det laster inntil 2,2 kubikkmeter) og seteryggene på andre og tredje rad, så robuste at en pall gjerne kan skyves inn med truck, uten at det setter varige spor.

29,1 CENTIMETER
Defenderen jeg kjørte hadde solide stigtrinn. Ikke bare er de tøffe, men helt nødvendige for å komme inn i en bil som er høy nok å komme inn når den befinner seg i normal luftfjæringsposisjon (21,6 cm bakkeklaring). Defender med luftfjæring kan løftes til 29,1 cm høyde over underlaget. Å kunne løfte bilen så høyt øker naturligvis framkommeligheten der du kanskje burde latt være å kjøre, og som ute i terrenget gjør at du bare sitter enda fastere på det allerede fra før av utilgjengelige stedet for den som må hjelpe deg å komme løs.

Etter alt dette er det bare å slå fast at Defender har gått fra å være en dyr bruksbil til å bli en enda dyrere statusbil, i hvert fall i Norge. Og jeg tar forklaringen med en gang for det er statens skyld. Og selvfølgelig også Land Rovers som sender en ny bil til verden med forbruk på 9,9 liter diesel per bil som gir hele 243 gram CO2/km i utslipp. Og fordi Defender veier 2380 kg før noen stiger om bord, blir det mye avgift til statskassen, fryktelig mye avgift – eller mer nøyaktig 542.000 kroner, omtrent likt fordelt på vekt- og klimagassavgift.

Men jeg antar at de som allerede har blinket ut Defender som neste bilanskaffelse, neppe bryr seg om fyringsutgiftene.

VELDIG HØY
Er du først kommet til ventefasen, gjenstår bare å gratulere. Nye Defender er en storartet bil på de aller fleste områdene. Den er komfortabel, den kjører langt bedre enn vekten og høyden på nesten to meter skulle tilsi. Jeg snakker nå om høyden før plattformen på taket skrus på. Men den på plass, risikerer du å ikke komme inn i eget parkeringshus.

Infotainmentteknologien er i starten litt mer komplisert å finne ut av enn i eksempelvis en BMW, men sånt går seg til. Til gjengjeld vet jeg ikke om noen biler med flere rom å legge fra seg det som vanligvis ligger løst i bilen, enn Defender. Og om telefonen forsvinner, så har den bare sklidd bak naviskjermen.

Solide gummimatter bekler gulvet der tepper som knapt lar seg rengjøre, er vanlig i andre biler. Selv om gamle Defendere kan spyles innvendig, ville jeg ikke gjort det med den nye. Til det inneholder bilen altfor mange knapper og elektriske funksjoner, men de skal være så godt beskyttet mot fuktighet at bilen kan vade i inntil 90 cm dybde. Joda, det er ganske tøft med en diskret snorkel festet til A-stolpen på venstre side, men når krysset du sist en elv i vår- eller høstflommen med bil?

TYST
Under det 1,06 meter høye panseret (til toppen av logobokstavene) var testbilen utrustet med en to-liters turbo dieselmotor som presterte 240 hk og 430 Nm med krefter sendt til drivhjulene via en åtte trinns automatgirkasse. Det er ikke mer enn en såpass tung bil som i tillegg kan trekke 3,5 tonn trenger. Om du tror det innvendige støynivået blir lavere ved å velge bensin-to-literen på 300 hk, så er jeg redd du blir skuffet. For ulyd er det lite av inne i diesel-Defenderen og det lille av lyd som tross alt er der viser at Defender bare jobber. Du kan kjøre til Italia med Defender, men på frifartsveier med seks felt eller flere vil du kanskje sikkert trives bedre bak rattet på en Range Rover eller en Range Rover Sport, for å holde oss til britiske høybygg uten at det står stemplet Bentley eller det som enda dyrere er i grillen og på hekkluka.

Som i andre store SUV-er sitter du i Defender høyt med ganske fri sikt til trafikken rundt deg. Interiøret ser ut til å være bygd for å tåle en støyt, skjermen er ikke jålete stor med mulighet for vinkling som i andre av Land Rovers modeller. Det funksjonelle betyr mer enn det elegante slik det skal være på en bil med Defenders historie.

Så glipper britene på små detaljer, som eksempelvis at lokket over varseltrekanten har så simpel plast at det ser ut til å kunne falle av i første hump. Og selv om bilen leveres til Norge med varme i rattet, savnet jeg varmetråder i frontruta.

Den rette hekken gir klare assosiasjoner til hele Defenders historie. Men å kjøre rundt med snorkel, stige og takplattform i Norge og med det gi inntrykk av at enhver reise framstår som en ekspedisjon, kan fort bli veldig harry. Heldigvis ser bilen ganske normal ut uten nevnte tilvalg, men avkledd drukner Defender i mengden av bra SUV-er.

HISTORIEN
Var forrige Defender bilindustriens siste arbeidshest etter at Mercedes-Benz for lengst har staset opp Geländevagen, og GM og Ford ikke er i nærheten av å bygge røffe SUV-er? Nei, på ingen måte. Jeep Wrangler går langt utenpå Defender i røffhet med dører og tak som fortsatt kan skrus av og frontruten felles ned om det skulle bli for varmt inne i bilen.

Selv om tidsvinduet til britenes regjeringsmakt i store land på de fleste kontinenter nå ligger generasjoner tilbake i tid, kan Land Rover aldri riste av seg å ha vært en flik av denne historien, både militært og sivilt.

Men det er ganske mange år siden hjelpeorganisasjonene skiftet ut teknisk trøblete britiske kjøretøy med japansk pålitelighet ute i felten. Sånn sett har Land Rover lang vei å gå før de tar igjen posisjonen Toyota og deres Land Cruiser har opparbeidet hos dem som lever av og med bilen, enten det er på savannene, på tundraen eller for den saks skynd i forholdsvis røffe omgivelser som norske Svalbard.

VI SYNES
Altfor kostbar bruksbil, men med terreng-egenskapene i behold.

Land Rover Defender 110

Motor:

1999 ccm, R4, turbo diesel

Effekt/moment:

240 hk/430 Nm

Drivlinje:

8A, firehjulsdrift

0-100 km/t:

9,1 sek

Toppfart:

188 km/t

Forbruk:

0,99 l/mil

CO2/NOx:

243 g/km - 54 mg/km

Energiforbruk:

n/a

Mål LxBxH:

476/200/197 cm

Akselavstand:

302 cm

Bakkeklaring:

21,6 - 29,1 cm*

Bagasjerom:

231 - 2233 liter

Egenvekt:

2 380 kg

Tilhengervekt:

3 500 kg

Euro NCAP:

Ikke testet

Garanti:

5 år/100 000 km

Pris fra:

Kr. 1 138 950

Pris testbil:

Kr. 1 530 800

*Luftffjæring
OBS! 

Prisene i testen var gyldige da bladet ble produsert. Du finner alltid oppdaterte priser i vår nybildatabase


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer