img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
16 bilder i galleri
Trives best på vei
PRØVEKJØRT: Jakter du på en kompakt SUV som både trekker på alle fire og i tillegg kan lades, har du få andre valg enn Jeep Renegade.

Først publisert i Bladet BIL nummer 10/2020.

Fra å ha vært så godt som fraværende de siste fire årene, skal det nå satses på Jeep i Norge. Det gjøres blant annet ved å øke garantien til sju år, for å understreke at holdbarheten ikke står tilbake for noen konkurrenter. Og et viktig satsingsområde blir å bidra til å dekke suget etter ladehybrider. Så når Renegade nå relanseres, er det som Jeeps minste ladehybrid.

Bare Jeep er Jeep, heter det. Navnet og dets historie oser av rå framkommelighet, den moderne versjonen av hesten og rytteren. Renegade er ikke helt der, selv om bare de firehjulsdrevne variantene egentlig er interessante i Norge. Like fullt, skiller Renegade seg på avstand ut i mengden kompakte by-SUV-er som tøffest i gata.

Enda tydeligere merker du hvilke verdier som vektlegges med en gang du setter deg inn i bilen. Det røffe erstatter det skjøre og elegante, og det første som møter passasjeren som setter seg inn foran, er et solid håndtak til å holde seg fast med begge hendene når terrenget krever det.

JEEP-SILUETT
For ytterligere å understreke historien, befinner ur-jeep-siluetten seg godt synlig nær A-stolpen i vindusglasset, selv når det står S og ikke står Trailhawk på hekkluka. Trailhawk er altså den tøffeste av de tøffe, S som utstyrsvarianten, mens Limited representerer innsteget i Renegade-familien.

Skal du virkelig barske deg i nærmiljøet, gjelder kun Trailhawk med 28 graders angrepsvinkel både foran og bak, seks ulike kjøreprogrammer, 20 cm bakkeklaring og 17 tommer store M+S-hjul.

Stiller du ikke like store framkommelighetskrav der asfaltmaskinen for lengst har gitt oppm og du nøyer deg med 18,6 cm fra bilens laveste punkt til bakkenivå, ser bilen straks litt mer diskret ut som S med 19 tommer store felger og vanlig sommermønster i dekkene. Det er like fullt ikke til hinder for fire kjøreprogrammer, låsing i 4x4 og 4WD LOW.

Naturligvis er jeg fullstendig klar over de små Jeepene med italienske opprinnelse i Jeep/Chrysler-alliansen med Fiat/Alfa har et mindre nært forhold til den endeløse, amerikanske prærien, var det likevel fristene å prøve der det normalt bare traver firbente.

I SKOGEN
For jeg bor tidvis slik til, at utmark som utfordrer den barskeste SUV, bare befinner seg minutter unna. Og siden veien dit ikke på noen måte har fabrikkpreparert preg med steinsetting i bunnen av gjørma, gjelder det å tenke seg om før en gjøres til latter av turgående etter å ha blitt hengende å dingle med hjulene på en litt for høy stubbe, gjemt under noen kvister, eller enda verre – fastkjørt i et bunnløst myrhull. Sånn sett er avansert firehjulsdrift først til hjelp når man erkjenner hva det ikke hjelper for.

Selv om Jeep Renegade er tøffest i trynet i møte med andre kompakte familie-SUV-er, er den ikke barskere enn at den hylte og bar seg ganske ille i møte med en nedblåst bjørk på traktorveien. Renegade tråkket bare motvillig gjennom all kvisten, og over den 10 cm tykke bjørkestammen.

(saken fortsetter)

HYTTEVEIER
I så godt som alle tilfeller vil frykten for å skade bilen når utfordringene melder seg, gjøre at de fleste holder seg unna. Så for å konkludere: selv Jeep Renegade har det best på kontrollerbart underlag som eksempelvis dårlige hytteveier (hvor finnes de?). og når du må kravle over snøkanten brøyteren la igjen foran innkjøringen til eiendommen din en sur vintermorgen.

Jeep bringer ved relanseringen av Renegade likevel etterspurte nyheter: kombinasjonen av kompakt SUV som drifter på alle fire hjul og samtidig er ladbar med 50 oppgitte elektriske kilometer i WLTP-rekkevidde. I høsttemperatur på +10 grader og ganske pen kjøring, fikk jeg aldri mer enn 40 kilometer ut av det 11,4 kWt (brutto) store batteriet.

BARE EN
Kun Mini Countryman med omtrent samme ytre mål og ganske nær samme motorytelse, er å finne på konkurranselista. Alle de andre SUV-ene er enten kun fossile, trekker bare på forhjulene og om de med 4x4 kan lades, er de større og koster langt mer. Kompakte 4x4 SUV-er etterspørres knapt i Europa. De blir for kostbare.

I Norge derimot, står 4x4-bilene for mer enn 45 prosent av personbilvolumet i år.

Renegades høye og ganske rette karosseri gir mye rom inne i bilen, uten å gjøre den lang utvendig. Her er ganske stort bagasjerom i to etasjer med god plass til ladekabler under gulvet, her er god takhøyde både foran og i baksetet. Men fordi baksetet ikke kan lengdereguleres, reduseres bagasjeromsfleksibiliteten.

Med 4,24 meter utvendig lengde, parkeres Renegade ganske lett.

HALVBROREN
Renegade bygges over samme tekniske lest som den litt større halvbroren Compass. Siden bilene har en fossil 4x4-plattform i bunnen, stjeler mellomakseltunnelen mye av plassen til den tredje passasjeren i baksetet.

Minste samlet motoreffekt på 190 hk gjør Renegade Limited rask, 240 hk drar S styggraskt til 100 km/t (7,1 oppgitte sekunder) med sportsprogrammet innkoblet. Som i så mange andre ladehybrider, trekker elmotoren på 128 hk bare bakhjulene. Det betyr at i elektrisk modus opptrer bilen som en bakhjulstrekker, mens den i hybridmodus fordeler kraften der den til enhver tid trengs. Jeep tar ingen biler til Norge med manuelt gir.

PRISFORDEL
Etter å ha gått direkte fra kjøreglade og lekne Ford Puma, ble overgangen til Renegade ganske stor og viser hvor forskjellig de to produsentene vektlegger bilens oppførsel på asfalt. Ikke noe galt i det, vi har alle ulike behov, men Fords skarpe styring hadde gjort Renegade enda morsommere å kjøre.

Normalt kommer ladehybridene prismessig fordelaktig ut på grunn av lav engangsavgift. Det gjelder også Renegade. Bilen selges også med 120 hk dieselmotor og 150 hk bensinmotor til lavere pris enn ladehybridene, men med kun drift på forhjulene har de lite med Jeep å gjøre. Så glem dem.

Det betyr startpris for ladehybriden på 389.000 kroner pluss frakt og levering. Tilsvarende pris på Mini Countryman med 220 hk samlet motoreffekt, oppgis til 418.900 kroner.

Da Euro NCAP sikkerhetstestet Renegade i 2015, fikk den toppscore med fem stjerner. Med skjerpede krav og utvidet testing, falt vurderingen til bare tre stjerner ved neste test i desember 2019. Euro NCAP har ikke testet ladehybriden.

VI SYNES
Endelig er kompakte, barske og firehjulsdrevne Jeep Renegade tilbake.

Jeep Renegade 240 hk PHEV

Motor:

1332 ccm, R4, turbo bensin

Effekt/moment:

180 hk/270 Nm

Elmotor 1:

128 hk/250 Nm

Samlet effekt:

240 hk/ n/a

Drivlinje:

6A, firehjulsdrift

0-100 km/t:

7,1 sek

Toppfart:

199 km/t

Batteri:

11,4 kWt

El-rekkevidde:

43 - 52 km

Strømforbruk:

24 kWt

Forbruk:

0,22 l/mil

CO2/NOx:

51 g/km - 16,9 mg/km

Mål LxBxH:

424/182/172 cm

Akselavstand:

257 cm

Bakkeklaring:

18,6 cm

Bagasjerom:

330 - 1277 liter

Egenvekt:

1770 kg

Tilhengervekt:

1150 kg

Euro NCAP

3 stjerner (2019)*

Garanti

7 år/200 000 km

Pris fra:

Kr. 389.000

Pris testbil:

Kr. 461.400

Miljøklasse:

C

* Gjelder fossilbil, ladehybrid ikke testet. 

OBS! 
Prisene i testen var gyldige da bladet ble produsert. Du finner alltid oppdaterte priser i vår nybildatabase



toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer