img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
12 bilder i galleri
Kjøreglede
PRØVEKJØRT: Kjøreglede er en viktig grunn til at Kuga i revidert versjon gikk fra å være en litt glemt SUV, til å bli Fords viktigste modell i Norge.

Først publisert i Bladet BIL nummer 10/2020.

I møte med mange gode biler, for – med hånden på hjertet – det selges ikke dårlige biler i Norge, er det lett å gjemme at noen gir mer minnerike opplevelser enn andre ute på veien. Jeg ble minnet om akkurat det i testen i BilAutofil nr. 5, hvor jeg skrev øverst i testnotatet om ladbar Ford Kuga at det er «deilig med en SUV som er så underholdende å kjøre».

POPULÆR
Ny modell i kombinasjon med lademuligheter vekket nordmenns interesse for Kuga, og løftet den fra å være en litt utdatert SUV blant mange, til så langt i år å være trygt inne på SUV-enes ti-på-topp liste, og den fjerde mest populære lade-SUV-en.

Men ikke alle føler seg komfortable med et bagasjerom, som med batteri under gulvet krymper fra maksimale 645 til 464 liter, og tilhengervekt redusert fra 2100 kg (1900 kg i mild hybrid utgave) til bare 1200 kg. Tilstrekkelig tilhengervekt viser seg å være kritisk for mange som opp gjennom årene har lagt seg til et liv med noe tungt hengende etter bilen, eksempelvis en hestehenger, en båt eller en solid toakslet varehenger.

VIL HA DIESEL
Bileiere i denne kategorien har ofte dieselmotor og drift på alle hjul øverst på handlelisten, som hos Ford betyr 150 hk (370 Nm) i kombinasjon med 48 Volt mild hybrid-teknologi og seks manuelle girtrinn, eller 190 hk, 400 Nm og åttetrinns automatkasse.

Det er lett å glemme hvor lett det er å trives bak rattet på en Ford. Dieselmotor eller ladehybrid, kjøreopplevelsen i Kuga forblir den samme. Spiss styring og et chassisoppsett som gir snev av sportslig bilopplevelse i kombinasjon med mye komfort, gjør Kuga omtrent like morsom å kjøre som lavbygde Focus. Her er Ford ganske nær like god som BMWs forhjulsdrevne bilmodeller.

UTSTYRSPAKKER
ST-Line, utstyrspakken de fleste velger, inneholder for Kugas del navigasjon og skyvbare bakseter, som gir limousinfølelse med inntil 76 cm beinplass bak undertegnede som er 1,81 meter høy. Skjøvet helt fram, reduseres beinplassen med 15 cm, men fortsatt vil det være mulig å sitte der.

Rent utstyrsmessig, oppleves noen av valgene i Kuga ST som underlige. Bilen leveres med et godt B&O-anlegg, men alle førerseteinnstillinger må gjøres manuelt. Det samme gjelder valget av oppvarmet frontrute som standard (flott, det), mens oppvarmet ratt, som er enda viktigere i vinter-Norge, koster 3600 kroner ekstra.

DRAR OPP PRISEN
Ford skryter av at de leverer bilen med adaptiv fartsholder, blindsonevarsling, nyttig dørkantbeskyttelse, parkeringskamera/-assistent og føreroppmerksomhetsovervåkning, men det ligger i en pakke til 16.700 kroner. Sånn sett, skal det ikke mye til før noen tilvalg drar Kuga-prisen over 650.000 kroner, uten at bilen på noe vis oppleves overlesset.

Og fortsatt savner jeg en større infotainmentskjerm à la Ford Explorer, men pluss for headupdisplay, selv om det befinner seg på en plastskjerm mellom frontruten og rattet, og ikke speiles på selve glassruten.

Umiddelbart ser det ut som om Ford valgte å prise seg mot ganske like store Skoda Kodiaq. Begge koster bra utstyrt 560.000 kroner. Ford priser for Kugas del de nevnte dieselfordelene sammenliknet med ladehybriden til 91.000 kroner, men husk da at prisbildet også inneholder en avgiftskomponent, hvor 159.000 kroner av totalprisen havner i statskassen som engangsavgift, mens denne er null kroner for ladehybriden.

VI SYNES
4x4, mer plass og mer tilhengervekt, men er det verdt 91.000 kroner?

Kord Kuga ST-Line 190 hk AWD
Motor: 1996 ccm, R4, tyrbo
Effekt/moment: 190 hk/400 Nm
Drivlinje: 8A, firehjulsdrift
0-100 km/t: 8,7 sek
Toppfart: 208 km/t
Forbruk: 0,61 l/mil
CO2/NOx: 160 g/km - 38,1 mg/km
Energiforbruk: 61 kWt/100 km
Mål LxBxH: 463/188/168 cm
Akselavstand: 271 cm
Bakkeklaring: n/a
Bagasjerom: 645 - 1534 liter
Egenvekt: 1660 kg
Tilhengervekt: 2100 kg
Euro NCAP: 5 stjerner (2019)
Garanti: 5 år/100 000 km
Pris fra: Kr. 520 200
Pris testbil: Kr. 653 600

OBS! 
Prisene i testen var gyldige da bladet ble produsert. Du finner alltid oppdaterte priser i vår nybildatabase


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer