img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
34 bilder i galleri
Komfortabel, sprek og tørst
PRØVEKJØRT: Du legger miljøalibiet bak deg idet du forlater byen i en Mercedes-Benz GLC 300e.

Først publisert i Bladet BIL nummer 10/2020.

Etter nærmest å ha «levd i» en Mercedes-Benz GLC 300e Coupé 4Matic Plug-in i noen dager, med over 20 timer bak rattet og over 1.300 km på veien, sitter jeg igjen med et klart inntrykk av bilens mange styrker – og noen svakheter.

For det første, den ladbare kompakt-SUV-en fra Mercedes er svært komfortabel, noe luftfjæringen må ta mye av æren for. Dette er virkelig en bil for dårlige veier, noe vi har mye av her i Norge. Samtidig blir den ikke for myk når du kjører aktivt.

Når det er sagt, inviterer ikke akkurat GLC til grisekjøring. Da vil en modell med AMG-emblemer passe mye bedre.

GLC 300e er likevel sportslig i den forstand at den har krefter nok, med et maksimalt dreiemoment – 700 Nm – en lastebil verdig. Under panseret finner vi Mercedes’ velkjente bensinmotor på 211 hk. I tillegg har bilen en anstendig elektrisk motor, som gir bilen en samlet effekt på 320 hk. Det betyr at du kan gjøre unna sprinten fra 0-100 km/t på 5,7 sekunder.

Høy materialkvalitet og utmerkede seter med mange innstillingsmuligheter, gir deg som sjåfør en perfekt arbeidsplass. Støynivået er lavt, noe som gir gode muligheter for å lytte til favorittmusikken gjennom Burmester-anlegget til ganske mange tusen kroner ekstra.

TØRST
Et av de største «problemene» med den ladbare GLC-en, er det overraskende høye forbruket på langtur. I det daglige kan bilen kjøres rimelig, da den elektriske rekkevidden er inntil 45 km. Testbilen sladret om 36 tilgjengelige km da jeg fyrte den opp. Jeg kom 33 km før bensinmotoren slo inn, men med mye motorveikjøring, som stjeler mye energi.

Bilen er rask med å lade batteriene under kjøring også. Ved bremsing og i nedoverbakker, slår bensinmotoren seg raskt av og gir mange ekstra km elektrisk rekkevidde. Til tross for en stor andel regenerering, viste imidlertid fasiten et forbruk på 0,7-0,8 liter på mila på langkjøring. Det er drøyt for en familiebil med elektrisk hjelpemotor.

De offisielle dataene, et forbruk på rundt 0,25 liter på mila, som bilens avgifter beregnes ut fra, er en utopi med mindre du kjører kort og lader hele tiden.

LAVE AVGIFTER
For deg som kjøper av bilen, er den gode nyheten at engangsavgiftene bare utgjør 41.000 kroner, slik at startprisen akkurat havner rett over 600.000 kroner. Det er rimelig, helt til du innser at ekstrautstyret gjerne koster noen hundre tusen ekstra.

Testbilen, som hadde det meste av tilgjengelig ekstrautstyr, kom dermed på 829.000 kroner. Jeg vil ikke kalle det dyrt, men gjør det forståelig hvorfor Mercedes-Benz selger så mange elektriske EQC.

GLC kommer i to karosseriformer. Majoriteten velger nok den tradisjonelle SUV-look-en, mens andre foretrekker coupéen, som jeg kjørte denne gangen.  Smaken er som kjent som baken, delt, men jeg synes coupé-utgaven gir bilen et særpreg som skiller den fra mye annet, og minner om den brautende storebroren GLE Coupé. Den skiller seg ut i trafikken, mest på godt.

STJELER PLASS
I tillegg til å være 50.000 kroner dyrere enn SUV-varianten, er tilgjengelig lasteplass i bagasjerommet litt mindre, beskjedne 336 vs 395 liter. Batteriene stjeler en del plass sammenlignet med rene diesel- eller bensinvarianter, og gjør at det er om å gjøre å pakke lett til bilferien.

Du kan trekke to tonn henger bak bilen, som er 400 kg mindre enn en ren fossilvariant. Den gode nyheten sammenlignet med bestselgeren EQC, er at bakkeklaringen er en SUV verdig; 18 cm.

Forresten, en av de øvrige svake sidene ved GLC-en, og resten av Mercedes-familien, er «Hi, Mercedes»-kommandoene som skal hjelpe deg med å finne veien, justere temperaturen eller skifte radiokanal. Her er det mye feiltolkning ute og går. Gi meg heller svaret på når neste ferje går.

Skulle jeg kjørt langt igjen, ville den ladbare GLC-en stått høyt på ønskelisten – selv om den har et drikkeproblem.

VI SYNES
Komfortabel coupé med særpreg, men den har et drikkeproblem.

Mercedes-Benz GLC 300e 4MATIC Plug-in coupé

Motor:

1991 ccm, R4, turbo bensin

Effekt/moment:

211 hk/350 Nm

Elmotor 1:

122 hk/440 Nm

Samlet effekt:

320 hk/700 Nm

Drivlinje:

9A, firehjulsdrift

0-100 km/t:

5,7 sek

Toppfart:

230 km/t

Batteri:

13,5 kWt

El-rekkevidde:

38 - 45 km

Strømforbruk:

16,5 kWt/100 km

Bensinforbruk

0,20 l/mil

CO2/NOx:

55 g/km/9,5 mg/km

Mål LxBxH:

466/189/164 cm

Akselavstand:

287 cm

Bakkeklaring:

18,1 cm*

Bagasjerom:

395 - 1445 liter

Egenvekt:

1955 kg

Tilhengervekt:

2000 kg

Euro NCAP

5 stjerner (2015)

Pris fra:

Kr. 619 000

Pris testbil:

Kr. 829 372

Miljøklasse:

B

   

* Luftfjæring, normalhøyde

 

OBS! 
Prisene i testen var gyldige da bladet ble produsert. Du finner alltid oppdaterte priser i vår nybildatabase


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer