img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
27 bilder i galleri
Med ledning OG 4x4
PRØVEKJØRT: Ladbare Mercedes-Benz E 300de T leveres endelig med firehjulsdrift, og gjør en bra figur både på de korte og de lange turene. Men tyskerne har slurvet på to felt.

Først publisert i Bladet BIL nummer 11/2020.

Ladbare hybrider har vært blant Mercedes-Benz’ store bestselgere i Norge de siste årene. C- og GLC-modellene har dratt lasset. E-klasse kom også som plug-in, men først som sedan og med bakhjulsdrift. Det var ingen vinneroppskrift i Norge.

I forbindelse med at E-klasse nå får en facelift, med en helt ny front, er Mercedes-Benz på gang med det som burde være en mer attraktiv kombinasjon. En ladbar E-klasse i stasjonsvogn-innpakning og 4Matic, hvor en effektiv dieselmotor ligger i bunnen.

Da vi nylig kjørte en GLC plug-in, var en av innvendingene forbruket på langtur. Det ble relativt høyt med bensinmotor. I E-klasse får du i pose og sekk, du kan kjøre elektrisk i hverdagen og med lavt dieselforbruk, faktisk på under halvliteren på mila, på langtur.

I utgangspunktet er den elektriske rekkevidden ikke all verden. På kalde høstmorgener fikk vi opp en anslått rekkevidde på mellom 36 og 40 km. Teorien, i ideell sommertemperatur og antakelig medvind, tilsier 50 km, som er milevis bak storebror GLE, som nå kan gå så langt som 99 km utelukkende på elektrisitet.

KLOSSEN
E-klasse stasjonsvogn er berømt for sitt enorme lasterom. I plug-in-varianten kan du bli skuffet, da lastevolumet er på «bare» 480 liter, omtrent det en vanlig C-klasse klarer, men 160 liter mindre enn det en diesel- eller bensinvariant makter.

Verre er det at batteriene er plassert som en kloss i bagasjerommet, slik at du ikke får et flatt lasterom. Det må være en hat-løsning når barnevogn eller hundebur skal inn, og virker mer som en nødløsning enn noe tyske ingeniører har brukt mye tid på å konstruere.

Komfortmessig er E-klasse suveren. Lydnivået er lavt, uansett om dieselmotoren er på eller ikke. Samtidig gir luftfjæring en flott opplevelse på dårlig underlag. Setene er som vanlig av høy Mercedes-kvalitet. Dette er en milsluker.

NYTT RATT
Faceliften vi har kjørt er utstyrt med et helt nytt ratt, som vi regner med vil innta øvrige modeller snart. Det ser kanskje penere ut, men brukeropplevelsen er så som så. Det er fort gjort å bomme med fingrene. Faktisk likte vi det gamle rattet bedre. Alt er antakelig en vanesak, men umiddelbart virker det som om produsenten kunne brukt litt mer tid på funksjonaliteten, før de slapp rattet på markedet slik det er.

Instrumentpanelet, den lange «planken» med digitale instrumenter, kjenner vi fra før. Og «Hi, Mercedes»-talekommandoene fungerer like dårlig som vi har opplevd i andre modeller fra samme produsent de siste årene.

RASK TUNGVEKTER
E300de er kjapp, 0-100 km/t tar bare seks sekunder, takket være en samlet totaleffekt på 306 hk og et maksimalt dreiemoment på 700 Nm, men det er klart at du merker vekten på 2,1 tonn.

At bilen nå leveres med firehjulsdrift, blir alfa og omega for interessen her hjemme. Det gjør også konkurrenter som BMW 530e og Volvo V90, så kampen om tronen blir tøff.

Noe av det beste med bilen er faktisk prisen, selv om testbilen kommer på 915.000 kroner etter at importøren har lastet opp med det meste av det som finnes på den rikholdige listen over ekstrautstyr.

Engangsavgiften er på bare snaue 50.000 kroner, og beviser nok en gang at ladbare hybrider kommer svært gunstig ut av avgiftssystemet. Hovedkonkurrenten til E 300de kommer nok fra egne rekker, i form av elektriske og avgiftsfrie EQC.

VI SYNES:
E 300de er en flott bil, som går gjerrig både på korte og lange turer. Andre styrker er firehjulsdrift og en relativt lav startpris, mens det upraktiske bagasjerommet og det nye rattet trekker ned.

OBS! 
Prisene i testen var gyldige da bladet ble produsert. Du finner alltid oppdaterte priser i vår nybildatabase.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer