img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
9 bilder i galleri
Bensin eller ladehybrid?
PRØVEKJØRT: I et forsøk på å overbevise om at Renault er mer enn bare Zoe, tas nå ladehybrid-SUV-en Captur til Norge.

Først publisert i Bladet BIL nummer 11/2020.

Captur var så langt tilbake som i 2013, Renaults bestselger i Norge. Men så kom elektriske Zoe sent i 2014, og siden har de fleste forsøk på å eksponere andre modeller i Renaults omfattende program, nær mislyktes.

I helt fornyet Captur lansert i fjor, inkluderes nå ladehybrid-teknologi og 50 km rekkevidde, levert fra et 9,8 kWt stort batteri. Derfor gjør Renault et nytt forsøk på å løfte den 4,23 meter lange og ganske komfortable crossover-SUV-en, fram i skjæringspunktet mellom stor småbil og liten kompaktbil.

De fleste biler i denne klassen er enten elektriske eller rene fossilbiler. Det gjør forhjulsdrevne Captur e-tech Plug-in hybrid interessant.

SAMME YTELSE
Normalt vil avgiftslette i kjøpsøyeblikket og langt høyere motoreffekt gjøre ladehybrider til opplagte valg framfor bensinutgaver. Men i Capturs tilfelle vanskeliggjør Renault valget, ved at hybriden og bensinutgaven har nær identisk motoreffekt og pris. For mange vil 5000 kroner lavere pris på ladehybriden ikke veie opp for redusert bagasjeromsvolum fra 422 til 265 liter og tilhengervekt krympet fra 1200 til 750 kg.

Som ladehybrid koster Captur Intens 359.800 kroner, bensinutgaven med samme utstyrspakke 364.800 kroner, frakt og levering i Oslo inkludert. En dårligere utstyrt Zen-bensin-variant prises 15.000 kroner lavere. Til Norge kommer kun biler med automatgir, sju trinn og dobbeltclutch i bensinvariantene.

Samlet bensin- og elmotoreffekt på 160 hk gjør 1632 kg tunge Captur rask nok, men ikke superrask, slik mange av ladehybridene gjerne oppfattes som.

0,15 LITER/MIL
Ved oppstart hentes energien fra batteriet inntil det er nede på vanlig hybridmodus, om ikke energien spares til senere bruk. Den ene elmotoren drifter bilen, mens den andre både fungerer som elmotor og generator. Sånn sett virker bensinmotoren like mye som strømprodusent som til framdrift av bilen.

0,15 liter per mil og 33 gram/km CO2-utslipp er viktige tall i Renaults samlede utslippsregnskap, målt mot EUs 95 grams krav og bøtene for ikke å etterleve kravet.

Fortsatt dropper seks av ti som kjøper ny bil 4x4, og for mange er crossover nok for å sitte litt høyere og samtidig ha følelsen av å kjøre en personbil og ikke en offroader.

(saken fortsetter)

LETT Å LIKE
Uansett preferanser, skal det godt gjøres å ikke like Captur. Selv uten korsryggregulering, er stolene foran greie å sitte i selv på forholdsvis lange turer, materialene rundt er behagelige å ta på, mulighet for fargevalg på dashbord og den «flytende» midtkonsollen á la Mazda MX-30 skiller Captur fra de fleste konkurrenter, og inntrykket som fester seg etter noen dagers bekjentskap, er at Renault faktisk har gjort en innsats for at de som oppholder seg i bilen, skal trives der.

Det samme gjelder i det lengderegulerbare baksetet, og selv om avstanden fra ryggen til førersetet (bak 181 cm høye undertegnede) ikke er mer enn 68 cm, gjør høyden fra gulvet det godt å sitte der.

Renault valgte, som Volvo og flere andre, å sette infotainmentskjermen på høykant, men innholdsvisningen skjer i breddeformat. Kameraer foran og bak gjør det lett å parkere bilen, inntil de skitnes til. Blindsonevarsling koster 2500 kroner ekstra.

Captur tas til Norge med rattvarme, men hvorfor nærmest gjemme vekk knappen?

IKKE ADAPTIV
Bilen har cruisefunksjon, men foreløpig ikke adaptiv på ladehybriden. Det kan komme.

At dørsidene skjuler dørterskelen, er en avgjort fordel for å unngå å skitne til klærne på vei ut av bilen, særlig gjelder det i vinterhalvåret.

265 liter bagasjerom holder ikke til mer enn et par litt for store cabinkofferter, og diskvalifiserer Captur hybrid som familiebil for mange.

Og selv om det er ganske mye plass under gulvlokket til eksempelvis ladekabler, kan ikke gulvet senkes på ladehybriden. Ved å skyve baksetet fram, øker volumet til 379 liter, men da er det knapt mulig å sitte der.

VI SYNES
Interessant ladehybrid, hvor ulemper som lite bagasjerom ikke oppveies av prisfordelen.

OBS! 
Prisene i testen var gyldige da bladet ble produsert. Du finner alltid oppdaterte priser i vår nybildatabase



toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer