img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
17 bilder i galleri
Hyundai Ioniq 5 er her med 4x4 og høy ladefart
Med lynlading, 460 km rekkevidde, firehjulsdrift, stor innvendig plass og grei pris angriper nå Hyundai i den elektriske grenen av familiebilklassen.

Det er ikke mange måneder siden Hyundai avslørte Ioniq 5. Nå er bilen på norske skilt og kundebiler på vei ut til forhandlerne. Det hele har gått fort, men høyt tempo er sannelig nødvendig for å holde følge i kampen om den drøye halvparten av norske bilkjøpere som for tiden velger batterielektrisk.

Hyundai Ioniq har det meste på plass for å bli en volumselger:

  • 2WD og 4WD fra første dag.
  • Bare stor batteripakke, 72,6 kWt netto.
  • I utgangspunktet bare én utstyrspakke.
  • 800 volt teknologi som gir lynladefart opp til 220 kW.
  • Lader under optimale forhold fra 10 – 80 prosent på 18 min.
  • Kan lade 100 km på circa 5 min.
  • Leverer inntil 3,6 kW via egen kontakt inne i bilen eller adapter i ladekontakten.
  • Liggeseter med fothviler.
  • Toppmodell koster 494.000 pluss frakt/levering.

Ser kompakt ut
Fra siden ser Hyundai Ioniq 5 ganske kompakt ut, men med lengde på 4,64 meter, bredde på 1,89 meter og akselavstand på hele 3,00 meter handler det slett ikke om noen liten og trang bil, men tvert om.

Her er beinplass i baksetet som i en storbil, og på grunn av 1,61 meter høy takprofil blir sittestillingen ganske rett og høy over gulvet. Problemet med mange elbiler er nettopp at batteriet stjeler gulvhøyde og gjør mange bakseter vonde å sitte i. Det gjelder altså ikke for Ioniq 5.

Lengdereguleres 20 cm
Baksetet kan dessuten lengdereguleres elektrisk med inntil 20 cm for å flekse bagasjerommet med 100 liter ekstra fra 527 til 627 liter. Med den 40/60 splittede bakseteryggene nede øker volumet til 1587 liter. Bagasjerommet foran, frunken laster 24 liter i 4WD-utgaven og 57 liter i 2WD utgaven.

Med pristillegg på 30.000 kroner er det vanskelig å forstå hvorfor 4x4 ikke er standardisert i et land hvor fire av ti nybilkjøpere likevel ender opp med modeller som drar på alle hjul.

(saken fortsetter)

800 volt teknologi
Med erfaring i hva kundene etterspør har Hyundai så langt valgt bort den minste batteripakken på 58 kWt og konsentrert seg om den største på netto 72,6 kWt, som etter WLTP-normen skal gi nok energi til 460 km rekkevidde.

Men nå er vi ved kjernen av det teknologiske spranget Hyundai sammen med Kia har gjort som første etter Porsche/Audi: å hoppe fra 400 til 800 volt teknologi som på dedikert lader gir opp mot 230 kW ladefart, som igjen betyr at bilen sluker strøm til nye 100 km på veien i løpet av rundt fem minutter.

Dette er ikke bare viktig for den som lader, men kort ladetid er minst like viktig for alle som står i køen bak og trenger strøm.

Gi bort strøm
Og skulle du møte på en strømtom og fortvilet bileier parkert på veiskulderen, er det bare å dra ut ladekabelen og forsyne vedkommende med nødladestrøm. 3,6 kW gir adapteret i ladeporten (følger med bilen) eller fra stikkontakten inne i bilen.

Et såpass kraftig strømuttak kan være praktisk i mange andre sammenhenger også, som å drive håndverktøy på den strømløse hytta eller kaffetrakteren eller den elektriske grillen på en hyggelig rasteplass langt unna det offentlige strømnettet.

Sprinter
Dette er bare noen av mange fornuftige funksjoner Hyundai har bygget inn i en bil som i 4WD utgave sparker fra med 305 hk. Primært er Ioniq 5 bakhjulsdrevet, så to tredeler av kraften kommer fra motoren bak. 605 Nm i dreiemoment holder dessuten i massevis til å trekke 1600 kg tilhengervekt.

Siden Hyundai «glemte» å utstyre bilen med skiluke blir det å laste de lange tingene på taket.

(saken fortsetter)

Velvære opp
Det er blitt en trend blant flere volumprodusenter å orientere interiøret mot premium kvalitetsopplevelse. Mazda har gjort det lenge og Hyundai har løftet Ioniq 5 opp på et nivå som gjør det ganske så trivelig å oppholde seg inne i bilen.

Selv om den den avbildede bilen har hvitt skinninteriør, vil de fleste av bilene som selges i Norge har mørkere farger. Bakgrunnsfargen på instrument- og naviskjermen kan veksle mellom hvit og svart.

Komfort vektlagt
Selv om Ioniq tar deg til 100 km/t på 5,2 sekunder, er det komfortegenskapene og ikke det sportslige som ligger tykkest utenpå. Som SUV er Ioniq først og fremst en ganske rommelig familiebil tatt fram for å dekke både hverdagslig og mer feststemt transport.

For å lokke kjøperne til å ta i bruk lynladerne følger ett års abonnement hos Ionity med bilen. kW-pris oppgis til 1,65 kroner. Da blir det ikke særlig dyrere å lade på lynlader enn å lade hjemme.

Mest aktuelle Ioniq 5 koster 494.000 kroner (pluss frakt/levering). Det eneste som kan kjøpes ekstra er glasstak samt oppgradere fra 19 til 20 tommer store hjul.

Mer om Hyundai Ioniq 5 leser du i kommende utgave av bladet BilAutofil.

Hyundai Ioniq 5 AWD Premium
Pris billigste Kr. 449 000
Pris testbil Kr. 494 000
Motortype Elektrisk
Motor foran 95 hk/255 Nm
Motor bak 211 hk/350 Nm
Samlet ytelse 305 hk/605 Nm
Batteri (brutto/netto) 77,4/72,6 kWt
Lading DC/AC Inntil 232 kW/11 kW
Drivlinje 1A, firehjulsdrift
0-100 km/t 5,2 sek
Toppfart 185 km/t
CO2/NOx 0 g/km
Strømforbruk 17,7 kWt
Rekkevidde (WLTP) 460 km
Dimensjoner (L/B/H) 464/189/161 cm
Akselavstand 300 cm
Bilvekt 2020 kg
Bakkeklaring 16,0 cm
Tilhengervekt 1600 kg
Bagasjerom foran 24/57 liter
Bagasjerom bak 527/627 - 1587 liter
Garanti/km 5 år/ubegr. kjørelengde
Miljøklasse A
Euro NCAP Ikke testet

 




toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer