img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
7 bilder i galleri
23. september får vi vite prisen på ES8. Da åpner også NIO House i Oslo
Så er de første ES8 her. Kjempe-SUV-en fra NIO med batteriabonnement og mulighet for batteribytte på tre til fem minutter som alternativ til hurtig landeveislading. Men hva bilen skal koste og prisen på batteriskift blir ikke kommunisert før den offisielle lanseringen 23. september.

NIO tar ikke lett på det når digre ES8 lanseres i Norge som første land utenfor Kina.

I et påkostet arrangement på Hønefoss denne uka vises og prøvekjøres de første bilene som er i Norge. Og showrommet deres, NIO House i den mest eksklusive delen av hovedstadens paradegate, skal handle minst like mye om livsstil som om bil.

Men detaljene får vi ikke vite før 23. september. Da åpner herligheten og først på denne dagen blir det kjent hva SUV-en som mest av alt konkurrerer med Tesla Model X i størrelse og ytelse skal koste.

Batteriabonnement
Som et alternativ til hurtiglading tilbyr NIO en abonnementstjeneste på batteriet, NIO Battery-as-a-Service, hvor batteripakken skiftes med et fulladet på tre til fem minutter på batteribyttestasjonen NIO Power Swap.

Den første stasjonen bygges nå i Oslo. Tanken er at det ikke skal ta mer tid å skifte fra utladet til fulladet batteri enn det tar å fylle en drivstofftank. Prisen på tjenesten er også klar 23. september.

Med lengde på 5,02 meter konkurrerer ES8 med Tesla Model X i størrelse, og interiøret bærer også preg av at NIO har studert Teslas største SUV nøye før de bestemte seg for de endelige løsningene inne i bilen, som at kunden eksempelvis kan velge mellom 2+3+2 eller 2+2+2 setekonfigurasjon. Med de tre bakerste seterekkene nede kan bagasjerommet på 1900 liter, og som måler 210x111 cm, i nødsfall brukes som fullverdig seng.

Premium
NIO legger ikke skjul på at det er premiumkundene de orienterer seg mot. Bilen oppleves som betydelig påkostet, setene er gode å sitte i, det er et «hav» av beinplass og takhøyde i midtsetet, utstyrspakken omfatter det meste du kan tenke deg i en bil inkludert luftfjæring, den selvkjører på nivå 2 og lydnivået er lavt.

NIO legger også vekt på teknikken, slik Tesla gjør, og at dette ikke er noen sinke på veien når bilen med sportsprogramet aktivert tar deg fra stillestående til 100 km/t på 4,9 sekunder. Noen bakketester i rufsete terreng viste at store stigninger ikke byr på problemer, og at stabilitet og grep ved kraftige unnamanøvere ute på landeveien ikke står tilbake for europeiske og amerikanske konkurrenter selv om bilen – på grunn av det store batteriet på 100 kWt – veier 2,5 tonn.

Selvfølgelig trekker kineseren med opphav i Shanghai-traktene tilhenger som veier inntil 1500 kg.

(saken fortsetter)

NOMI smiler og hjelper deg
Selv om de fleste funksjoner i NIO skjermstyres, hjelper NOMI på kommando med å løse de fleste endringene. Den stemmestyrte assistenten som nå er i ferd med å lære norsk, framstår med et kulerundt ansikt midt på dashbordet. Når den snakkes til, vrir den hodet mot den som spør, blunker med øynene og smiler. Det siste helt unødvendig selvfølgelig, men slike detaljer som påkaller smilet i hverdagen.

Kun firehjulsdrift
Jeg sa visst ikke noe om motorene, det er en foran som yter 218 hk mens motoren bak yter 326 hk. Samlet lar det seg gjøre å ta ut 534 hk/725 Nm. Ved lave hastigheter er kun motoren bak aktiv, ved høyere hastigheter hentes framdriftsenergi fra motoren foran og ved krevende kjøring benyttes begge. Men du kan ikke styre dette selv, elektronikken bestemmer.

De ulike kjøreprogrammene bestemmer også uttak av motoreffekt, for å spare energi. Rekkevidden oppgis til rundt 500 km.

Lav ladefart
Det eneste minuset jeg umiddelbart ser ved ES8 er den lave ladefarten, 90-120 kWt (DC) og 7 kW hjemme. En bil med så stort batteri og bygget for de lange reisene, kunne med fordel ladet raskere, men det er selvfølgelig her batteribytte kommer inn som motvekt til Teslas ladenettverk.

NIO ES8  
Pris: Klar 23. sept
Motortype Elektrisk
Motor foran 218 hk
Motor bak 326 hk
Samlet ytelse 534 hk/725 Nm
Batteri 100 kWt
Lading DC/AC 120 kW/7 kW
Drivlinje 1A, firehjulsdrift
0-100 km/t 4,9 sekuner
Toppfart 200 km/t
CO2/NOx 0 g/km
Strømforbruk Ikke kjent
Rekkevidde (WLTP) Opp til 500 km
Dimensjoner (L/B/H) 502/196/175 cm
Akselavstand 301 cm
Bilvekt 6/7 seter 2435/2450 kg
Bakkeklaring, luftfjæring 16,1 - 11,1 cm
Tilhengervekt 1500 kg
Bagasjerom foran Ikke
Bagasjerom bak 311 - 871 - 1901 liter
Garanti/km 5 år/100 000 km
Batterigaranti/km 8 år/160 000 km
Miljøklasse A
Euro NCAP Ikke testet
Kilde: Produsent/OFV  
   
 


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer