img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
16 bilder i galleri
Jaguars kampanjestunt
PRØVEKJØRT: Da salget av Jaguar I-Pace av ulike årsaker stupte, kom kampanjemodellen EV320 med 80 hk svakere motor og 110.000 kroner lavere pris. Det blir vanskelig å skru prisen opp igjen.

Først publisert i Bladet BilAutofil  nummer 1-2021.

Mot slutten av sommerferien i 2018 feide Jaguar I-Pace som en stormvind inn i det norske bilmarkedet, og det i et slikt tempo at briten etter bare noen måneder lå an til å bli en av de nye folkebilene for nordmenn som heller tanket strøm enn bensin – og hygget seg i kollektivfeltene der det var mulig.

2019 fulgte som et enda større eventyr for Jaguar. 3080 biler gjorde I-Pace til den ellevte mest valgte bilmodellen uansett drivlinje, og I-Pace endte som den sjuende mest kjøpte batteribilen, ifølge tall fra OFV.

Så kom 2020, snart var det pandemi, Norge og Europa stengte ned, og da bilsalget begynte å ta seg svakt opp igjen utpå sommeren, hadde Jaguar I-Pace mistet farten og volumet var ned 78 prosent mens markedet bare var ned 21 prosent.

KAMPANJEPRIS
Da satte Jaguar like godt opp prisen med nær 100.000 kroner – til 738.000 kroner. Samtidig fosset Audi e-tron fram og etablerte seg som bestselger. De høye I-Pace-volumene i 2018 og 2019 hadde samtidig slipt vekk deler av Jaguars statusglans som merkevare. I-Pace var fortsatt flott å se til, sportslig og med tydelig ansiktsuttrykk, men langt fra unik.

Jaguar svarte i august med å kampanjesenke motoreffekten fra 400 til 320 hk/348 Nm, (160 hk foran og 160 hk bak), og samtidig sette ned prisen med drøyt 100.000 kroner. Dette handlet ikke om utstyrsribbede biler, men mer om å signalisere at Jaguar fortsatt ønsket å stå på folks handleliste i Norge og at volum også er viktig i kampen om å hevde seg.

LØFTET INTERESSEN
Lavere pris viste seg å løfte interessen, men neppe nok til at Jaguar kunne være fornøyd med mer enn å ha halvert I-Pace-volumet i fjor samtidig som elbilene igjen tok et nytt jafs av totalvolumet og passerte 50 prosent.

Når dette skrives helt mot slutten av 2020 er det klart at EV320 ikke fortsetter, at det er tilbake til EV400 og at flere nye og attraktive elbiler som kommer til å forsyne seg grovt av elbilkaka er på vei til Norge. Noen av dem kommer garantert til å gjøre det vanskeligere å velge Jaguar når EV320 er borte.

KNAPT FORSKJELL
Jeg skal ikke mene for mye om Jaguars markedsstrategi, men selv om noen fortsatt er villig til å betale ekstra for en bil som tar deg til 100 km/t på 4,8 sekunder framfor 6,4 sekunder, er forskjellen på 320 kontra 400 hestekrefter til det daglige så godt som uten betydning.

Jaguar I-Pace er lett å bli venn med. Til å være en bil med egenvekt på nær 2,2 tonn, innbyr den til ganske underholdende kjøring.

4X4 STANDARD 
Lengde på 4,68 meter gjør ikke bilen uhåndterlig stor på trange parkeringsplasser og bygater. Med firehjulsdrift som naturligvis er standard på alle variantene, kommer du lettere fram enn bare med trekk på to hjul, selv om bakkeklaring på 14,2 centimeter knapt har noe med SUV-tankesettet og god framkommelighet på dårlig vedlikeholdte hyttestier å gjøre.

Så går det selvfølgelig an å velge luftfjæring, ikke først og fremst for å øke bakkeklaringen til 23 cm når bilen løftes til maks høyde, men framfor alt for å gjøre hele kjøreturen mer komfortabel.

Batteriet på 90 kWt er det samme som i storebror, og byr på inntil 470 km rekkevidde under gunstige forhold. I hvert fall bør 400 km være innen rekkevidde så lenge søylen på gradestokken holder seg inne på det varme feltet.

21,0 kWt I TESTFORBRUK 
For å konkretisere dette litt nærmere: 483,9 km i by, på landevei og motorvei med gjennomsnittsfart på 71 km/t og i temperaturer som varierte fra 4 til 10 grader, forbrukte jeg i gjennomsnitt 21,0 kWt og regenererte i løpet av reisen 9,0 kWt.

Dette er mye bedre tall enn for de første utgavene jeg kjørte av EV400, så Jaguar har virkelig tatt programmeringsgrep for å utnytte batterienergien bedre.

KJEKT EKSTRAROM 
Grep har de også tatt for å forbedre infotainmentteknologien, og fortsatt er det ekstra bagasjerommet foran stort nok til ladekabler og litt annet som normalt flyter rundt i bagasjerommet.

Så var det den lille detaljen med Jaguar-navnet preget i de små reguleringshåndtakene for klimaanleggventilene på dashbordet. Fikst, det!

Hva Jaguar finner på for å holde trykket på I-Pace oppe i år, blir spennende å se. Grunnpris særlig over 600.000 kroner tåler ikke bilen etter fjorårets kampanje.

VI SYNES
Trist om Jaguar nå priser seg ut av det norske elbilmarkedet og igjen blir bilmerket for de få.

 

OBS! 
Prisene i testen var gyldige da bladet ble produsert. Du finner alltid oppdaterte priser i vår nybildatabase


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer