img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
22 bilder i galleri
Automatgir? Glem det!
PRØVEKJØRT: Hvem glemte å krysse av for automatgir? Så viser det seg at letthybride Ford Focus så langt bare eksisterer med manuelt gir.

Først publisert i Bladet BilAutofil nummer 2-2021.

Focus er blant de morsomste å kjøre. Underholdningsverdien gjør at selv etter mange mil bak rattet i denne kompakte Forden, fristes det å legge til en omvei mot slutten av reisen.

Nå er den forhjulsdrevne tresylindrede 1,5-liter/150-hesters varianten mildhybridisert, som fortsatt betyr tre sylindre, men 1-liters motorvolum som får hjelp av 12 el-hester og samlet effekt på 155 hk. Alt dette lovet godt.

Jeg så derfor fram til en tur over fjellet, på de fleste typer føre landet byr på midt på vinteren. Altså alt fra saltede motorveier i øst via snøkaos, vogntog på tvers og endeløs venting over snaufjellet, til vår i luften vestpå – i en Focus stasjonsvogn i Active-innpakking og så ny at den knapt var rørt av norske menneskehender.

LEVERES IKKE
Men den har jo kløtsj og seks manuelle gir? Hadde jeg hentet feil bil, eller hadde noen oversett automatgir-rubrikken under bestillingen av mildhybriden som skal gjøre det lettere for Ford å krype ned mot de EU-bestemte 95 CO2-grammene per kilometer?

Nei, ingen hadde krysset av feil. Mildhybride Focus eksisterer foreløpig ikke med automatgir. Så enkelt, og likevel så ugreit, fordi Norge er blitt som USA, det er automatgir som i hovedsak gjelder.

Bare 2,7 prosent av de nye personbilene i fjor ble levert med manuell girboks, viser tall fra OFV. Så langt i år har andelen krøpet ytterligere ned, til 1,3 prosent.

Så viser en nærmere analyse av tallene at Ford Focus var den fjerde mest valgte bilmodellen i Norge med manuelt gir i fjor og året før, der igjen manuellgirvinner foran Suzuki Swift.

Hvordan henger det sammen at Ford som merke var det suverent mest valgte med manuelt gir i 2019, og bare slått av Suzuki og Mazda i fjor?

AVGIFTSFORKLART
Forklaringen er å finne å den CO2-vektede engangsavgiften. Mange produsenter stiller med automatgir-/dobbeltkløtsjkasser som senker forbruket sammenliknet med om man girer selv. Der er ikke Ford ennå med Focus.

Eksempelvis oppgis WLTP-forbruket i Fords mildhybride Focus til 0,53 liter/mil, mens forgjengeren med åttetrinns automatgir drakk 0,59 liter/mil, dog målt etter den gamle og ganske snille NEDC-normen. Varianten uten hybridteknologi, men med 30 hk mindre effekt og automatgir, forbruker 0,63 liter/mil – eller nær 20 prosent mer drivstoff.

Denne betydelige differansen slår ut i form av betydelig høyere CO2-avgift og er medvirkende årsak til prisforskjellen på 20.000 kroner. Så er naturligvis spørsmålet om 20.000 kroner mer og 30 færre hestekrefter er nok til å velge bort automatgirkassen? Noen vil mene det, jeg mener det ikke.

HVA MED DIESEL?
Dessuten går det an å velge Focus med 120 hk dieselmotor i kombinasjon med automatgir. Prisen blir ganske nær det samme som 125 hk bensinmotor. Slik annenhåndsmarkedet ser ut i dag, vil kombinasjonen av dieselmotor og automatgir være det opplagt mest lønnsomme alternativet den dagen bilen byttes inn.

Ikke minst takket være de 12 ekstra elektriske hestekreftene som sømløst griper inn, opptrer den lille Ford-motoren så fleksibelt at det nærmest føles som å kjøre automatgir. I sjette trinn tar den seg greit opp fra 50 km/t, og selv om maksimalt dreiemoment først slår inn rundt 1900 o/min, protesterer ikke sylindrene før turtallet faller under 1000 o/min.

Etter noen mil sluttet jeg å tenke på at bilen faktisk var manuelt giret. Den rullet jo nærmest av seg selv.

FAVORITT
Jeg har siden lanseringen av Focus tilbake til 1998 aldri lagt skjul på at den er blant mine kompakt-favoritter. Og igjen fordi den er så leken og skarpstyrt.

Men at Ford nå i fjerde generasjon ikke kommer seg inn i et mer digitalt førermiljø à la Volkswagen, for ikke å snakke om Tesla og Mercedes, overrasker. Så er det lov å håpe at de klassiske klokkene og den lille skjermen på instrumentbordet snart erstattes med noe som likner instrumenteringen og infotainmentteknologien i Mustang Mach E.

Likevel: for de mange som ikke nødvendigvis må løse de trafikale gjøremålene via et nettbrett, byr Focus på klassisk instrumentering og førerstøtteteknologi linket opp til de kravene som stilles i 2021, slik som eksempelvis filskiftvarsling og gjenkjenning og bremsing for harde og myke trafikanter.

LITT RØFFERE
Active betyr på Ford-språket er litt røffere utseende, litt mer crossover om du vil, som inkluderer svarte hjulbuebeskyttere og 30 millimeter bedre bakkeklaring. Koblet opp mot kjøreprogrammet «Ulendt terreng» skal dette hjelpe på framkommeligheten, men 16,3 cm markhøyde gjør uansett ikke Focus til noen offroader.

De fire andre kjøreprogrammene Normal, Sport, Eco og Glatt påvirker forsåvidt bilens karakter, men det mest sportslige ved Focus er likevel snerret de tre sylindrene gir fra seg i et forsøk på å være sintere enn de faktisk er i en verden hvor typiske familiebiler måles etter forbruk og i liten grad ytelser. Sammenliknet med de fleste ladehybrider og elbiler forblir Focus letthybrid en sinke ut av krysset og den er både tyngre og langsommere enn nevnte 1,5-liter var for to år siden.

Focus Active kommer langt fra ribbet til verden, men adaptiv cruisekontroll koster ekstra i teknologipakke med trafikkskiltgjenkjenning. Tro det eller ei, men selv med manuelt gir fungerer radarcruisefunksjonen, og den kutter heller ikke ut om bilen gires opp eller ned så lenge bremsepedalen ikke aktiveres.

I SNØVÆR
Sensoren som regulerer avstanden til bilen foran trives derimot dårlig i snøvær, så regn ikke med å få særlig hjelp av radaren i ruskete vintervær.

Ryggekamera ligger i standardpakken, men plasseringen midt på bakluka og over skiltet skitner kameraet til i løpet av kort tid. Kanskje en idé for Ford å se hvordan VW for mange år siden løste akkurat dette problemet på Golf, ved å bygge det inn under den elektrisk vippbare logoen. Også Mercedes har en liknende skjult løsning på A-klasse.

Også blindsonevarsling koster dessverre ekstra på Focus Activ, men her inkluderer pakken smart, mekanisk dørkantbeskyttelse som alltid virker, uansett hvor raskt døren åpnes.

Jeg mener også at Ford burde inkludert varme i rattet og oppvarmet frontrute i grunnprisen. Nå koster dette «må ha»-utstyret 3700 kroner. Men husk at prisen for å kjøre med is på frontruten, koster mye mer om politiet kniper deg.

LED MATRIX
Stadig flere biler leveres med LED Matrix hovedlys. For 11.600 kroner inkluderes en variant av dette superlyset i Focus, og Fords variant fungerer langt bedre enn vanlig LED-lys, selv om jeg gjerne hadde sett at det lyste bedre opp langs høyre veikant ved møtende trafikk.

Til å være såkalt kompakt, er Focus stasjonsvogn en stor bil, der den strekker seg 4,67 centimeter fra støtfanger til støtfanger. Takk og pris for at den ikke føles stor ute i trafikken. 70 cm i lengde fra bakseterygg til forseterygg bak en 1,81 meter høy fører, er ganske normalt i stasjonsvogner i denne klassen. Det samme gjelder takhøyde på 94 cm og 575 liter bagasjerom, som øker til 1620 liter med den todelte seteryggen nedfelt. Active har en liten skiluke som standard, men kunne gjerne hatt tredelt seterygg for bedre bagasjeromsfleksibilitet.

VI SYNES
Mye plass og morsom å kjøre, men Ford må snarest få på plass automatgir.
 

Ford Focus Active mild hybrid stv
Motor: 998 ccm, R3, turbo bensin
Effekt/moment: 155 hk/190 Nm
Elmotor: 12 hk
Samlet effekt/moment 155 hk/190 Nm
Drivlinje: 6M, forhjulsdrift
0-100 km/t: 10,6 sek
Toppfart: 209 km/t
Forbruk WLTP/test: 0,53/0,55 l/mil
CO2/NOx:  120 g/km - 27,2 mg/km
Energiforbruk: 46 kWt/100 km
Mål LxBxH: 467/183/148 cm
Akselavstand: 270 cm
Bakkeklaring: 16,3 cm
Bagasjerom: 575 - 1620 liter
Egenvekt: 1313 kg
Tilhengervekt: 1000 kg
Pris fra: Kr. 370 000
Pris testbil: Kr. 426 300
Garanti:

5 år/100 000 km

Miljøklasse: E
Euro NCAP 5 stjerner (2019)

OBS! 
Prisene i testen var gyldige da bladet ble produsert. Du finner alltid oppdaterte priser i vår nybildatabase


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer