img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
22 bilder i galleri
Hverdagshelten
PRØVEKJØRT: Skoda Octavia er sliteren som gjennom 25-års innsats har avansert til å bli mange familiers hverdagshelt. Nå melder fjerde generasjon seg til tjeneste, og selvfølgelig fortsatt også som stasjonsvogn med dieselmotor og firehjulsdrift.

Først publisert i Bladet BilAutofil nummer 3-2021.

I takt med økt etterspørsel etter ladbare biler, kutter mange importører i det fossile modellprogrammet.

Så til dem som fortviler over færre valgmuligheter når stasjonsvogn med god plass, dieselmotor og firehjulsdrift står øverst på ønskelista: hos Skoda gjelder fortsatt Ole Brumm-prinsippet: ja, takk til både fossile og ladbare valgmuligheter når Octavia i 2021-programmet dresses om fra tredje til fjerde generasjon.

Ettersom Volkswagen nå dropper stasjonsvogn av Golf, trer Octavia fram som et stadig mer opplagt valg med massevis av krefter for dem som velger 200 dieselhester med 400 Nm i moment.

MANGE TILVALG
Om det krysses av i en del tilvalgsrubrikker og øynene lukkes for at prislappen passerte den halve millionen, hvorav staten forsyner seg med 120.000 kroner i engangsavgift, er det bare å dra ut sitteputa til passende lengde, la seteminnet huske favorittstillingen til skinnsetene og dernest trykke på massasjevalget, legge inn kjøreruta på naviskjermen, la fingeren gli langs føleren som styrer lydvolumet til valgt spilleliste, og la radar og sensorer passe på plassering i kjørefeltet, avstanden til forankjørende og gjeldende fartsgrenser.

Siden LED-lyset med matrix-funksjoner allerede står i aktiv posisjon, gjenstår bare å vippe den lille bryteren på midtkonsollen mot «drive» og legge i vei med en luksusfølelse Octavia aldri har bydd på før.

At bilen ikke har varmetråder i frontruta kompenseres av den fjernstyrte dieselvarmeren som sørger for deilig oppvarmet kupé før bilen startes, og kalde fingre tines raskt med rattvarmen hvis knapp på venstre rattside dessverre er irriterende lett å ufrivillig slå på.

SØSKEN
Skoda Octavia ble fornyet parallelt med VW Golf, og det meste under skallet er identisk. De visuelle endringene fra Octavia Mk 3 til Mk 4 er heller ikke betydelige, men noen oppstramminger gjør det mulig å se endringene samtidig som identiteten beholdes. Du skal aldri være i tvil om at bilen du har foran deg eller ser i speilet er en Skoda.

Mens jeg glir nedover Sørlandskysten, slår det meg at Octavia Skoda endelig har tatt hjul- og trafikkstøy på alvor ved å ta i bruk doble glass i sidevinduene. Den tilsynelatende billige plasten på forrige generasjons dashbord som var der for å skille Skoda fra VWs biler, er erstattet av et mykere og ganske elegant materiale og gir sammen med ekte metall i de blanke elementene i sidepanelene interiøret et realt løft.

(saken fortsetter)

LEKRE DETALJER
De to rullehjulene på rattet er etter kopi fra DS og ikke bare elegante, men også svært funksjonelle. Dessuten gjør det seg med rammeløst speil og USB-kontakter løftet opp til USB-C-nivå.

Selv om headupdisplayet på frontglasset ikke renner over av informasjon, er summen av endringer et så langt skritt framover i velvære inne i bilen at det for få år siden ville definert Octavia inn blant premiumbilene. Men mest definerer ny Octavia standarden som kan forventes av helt vanlige familiebiler i 2021.

Et par detaljer til: panseret holdes oppe av to kraftige sylindre, så du slipper å fikle med en slaskete stang og lete etter hvor den skal festes, og lokket over vindusspylerpåfyllingen fungerer som en trakt for å unngå mer søl enn nødvendig.

PARAPLYEN
Om noe vått plutselig skyller ned fra himmelen akkurat idet du skal ut av bilen, så vit at det har Skoda tenkt på det for mange år siden, ved å legge en paraply i hver av fordørene.

Og hva med is på frontruta og søppel i bilen? Jo, også det er tenkt på. Den grønne isskrapen er alltid der, på innsiden av tanklokket og søppel legges i søppelposen i en liten boks i høyre fordør.

Paraply kom egentlig med Superb i 2001. Jeg har en slik paraply fra denne lanseringen, men ikke visste jeg at det fulgte evighetsgaranti med Skodas paraplyer.

Litt for gimmiks skyld, lyser SKODA godt synlig på underlaget når fordørene åpnes.

KNAPT STØRRE
Fordi 90 prosent av det historiske Octavia-salget i Norge handler om stasjonsvogn, kuttet importøren kombivarianten for noen år siden. Den videreføres heller ikke i ny modell.

Skoda mener tydeligvis at Octavia er stor nok, så utvendig ble lengden kun påplusset to centimeter til 4,69 meter mellom støtfangernes ytterpunkt. Akselavstanden på 2,69 meter beholdes, hvilket betyr at Skoda neppe har møtt høylytte krav om å øke den innvendige plassen, som er tilstrekkelig uten å være overveldende i baksetet, slik som i storebror Superb.

640 liter bagasjeplass inkludert et betydelig rom under gulvet hvor Skoda fortsatt inkluderer reservehjul (!), gjør nyttbart volum noe mindre. Men selv om de fleste såkalte kompaktstasjonsvogner nå strekker seg over 4,60 meter, er Octavia fortsatt blant de aller største og rommeligste.

(saken fortsetter)

LAVERE FORBRUK
Endringene ligger med andre ord først og fremst i mer elektronikk, flere førerstøttesystemer og optimaliseringen av drivlinjene for å få ned forbruket.

Sånn sett er ikke 0,56 liter/mil og 148 gram CO2/km i utslipp imponerende, og ganske langt unna EUs flåtekrav på 95 gram/km, så jeg tenkte da jeg la ut på tur langs kysten til Stavanger at dette nok ville være innenfor rekkevidde. Med 0,48 l/mil på måleren, parkerte jeg derfor ganske fornøyd utpå kvelden. Returen over fjellet i vintervær antok jeg kom til å dra opp forbruket, men det endte akkurat på samme nivå, med et gjennomsnittlig CO2-utslipp på 125 gram/km.

Skoda har med oppgraderingen ikke tatt Octavia helt inn i den skjermstyrte og knappefrie verden, men de mange knappene i nedkant av dashbordet er der først og fremst som kortkommandoer inn på den store infotainmentskjermen, og selv om mange av innstillingene også styres fra knappekombinasjoner på rattet, er ikke alt like enkelt tilgjengelig eller intuitivt.

SIER FRA
Når først kjøreruten er lagt inn, tar ikke bilen bare hensyn til fartsgrensene, men om den synes det går for raskt, bremser Skodaen automatisk ned etter først å ha varslet, og når den kjøres manuelt ber den deg ta foten fra gasspedalen når eksempelvis et kryss eller rundkjøring nærmer seg.

Bilen sier også fra at den kommer til å justere farten før trafikkskiltet står der, men den leser også «skilt» som ligger inne i navigasjonsprogrammet, men som ikke er der i virkeligheten.

Sistnevnte sliter mange biler med, og det er virkelig irriterende, og tidvis ganske farlig, med kraftig fartsreduksjon til eksempelvis 50 km/t i 110-sone på motorvei.

SLITEREN
Selv med 200 hk og sprint til 100 fra stillestående på 7,1 sekunder, er det ikke sportslighet jeg først og fremst tenker på etter timer bak rattet. Nei, Octavia er bruksbilen over de fleste fossile bruksbiler, sliteren som lett trekker to tonn etter tilhengerkroken, og som tar seg fram på de dårlig brøytede hytteveiene, men hvor det likevel er viktig å ha i mente at bakkeklaring på 14,1 cm ikke gjør arbeidshesten terrenggående.

Et hjertesukk til slutt: ryggekameraet skitnes altfor lett til. Her fungerer VWs skjulte løsning når kameraet ikke er i bruk langt bedre. Men det er kanskje også eneste punktet Golf er bedre på enn Octavia.

Skoda Octavia TDI 200 hk 4x4 Style
Motor: 1968 ccm, R4, turbo diesel
Effekt/moment: 200 hk, 400 Nm
Drivlinje: 7A, firehjulsdrift
0-100 km/t: 7,1 sek
Toppfart: 236 km/t
Forbruk WLTP/test: 0,56/048 l/mil
CO2/NOx: 148 g/km - 28,3 mg/km
Energiforbruk: 56 kWt
Mål LxBxH: 469/183/147 cm
Akselavstand: 269 cm
Bakkeklaring: 14,2 cm
Bagasjerom: 640 - 1700 liter
Egenvekt: 1485 kg
Tilhengervekt: 2000 kg
Euro NCAP: 5 stjerner (2019)
Garanti: 5 år/100 000 km
Pris fra: Kr. 317.000
Pris testbil: Kr. 586.700
Miljøklasse: E

OBS! 
Prisene i testen var gyldige da bladet ble produsert. Du finner alltid oppdaterte priser i vår nybildatabase




toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer