Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Først publisert i Bladet BilAutofil nummer 5-2021. Jeg har tidligere skrevet at det er lett å bli bortskjemt i ladbare Bentley Bentayga. Men det er det såvisst også i Touareg, og skimter du R-en på hekkluka eller i grillen, så vær forsiktig med å henge på. Nederlaget kan bli sviende. For dette er i virkeligheten en ulv godt pakket inn i anonym pels for å vise en eier som snobber ned uten å måtte ofre ytelser. Dessuten er den jo billig. Med prislapp rett under 1,2 millioner, koster Touareg mindre enn halvparten av en Bentley Bentayga, og – unnskyld Bentley, plattformen og ytelsene er de samme. Den eneste forskjellen, for dem som henger seg opp i detaljer, er at VW sperrer toppfarten på 250 km/t. Det gjør ikke Bentley, uten at det påvirker toppfarten i særlig grad. DEL AV FAMILIE Med Touareg tenker jeg ikke umiddelbart på Volkswagen. Finish, materialvalg og annet som bidrar til trivsel inne i bilen, ligger nærmere Audi og minst et par stigtrinn over det VW-familien generelt byr på. Her er luftfjæring en del av pakken, åtte kjøreprogrammer inneholder alt fra økonomikjøring via offroad og snø til å hente fram de mest sportslige ytelsene. SVÆRT PÅKOSTET Fordi den 9,2 tommer store naviskjermen nærmest er firkantet, blir bildeflaten ekstra stor, og skarpheten i kombinasjon med godt ryggekamera gjør det til en lek å lukeparkere 4,88 meter lang bil. Det er greit at 462 hk tar den nær 2,4 tonn tunge bilen til 100 på 5,1 sekunder, men enda viktigere er 700 Nm i moment når båt og tilhenger bak nærmer seg 3,5 tonn i vekt. I Touareg vektlegges komfort mer enn sportsligheten Porsche med Cayenne har fått ut av samme grunnpakke. Det er i grunnen helt greit. Noen forskjeller skal det tross alt være. (saken fortsetter) 47 KILOMETER Med tomt batteri var det fullt mulig å kjøre på rett under 0,9 liter/mil, men jeg registrerte at bilens langtidsforbruk over 5900 km lå på 1,14 liter/mil. Så er jeg veldig i tvil om hvor motivert eiere av biler til godt over millionen er til å plugge den i strømnettet etter hver kjøretur så lenge de ikke må. Da må i så fall ladekontakten være svært lett tilgjengelig. Touareg R fungerer jo akkurat like godt som hybrid om den ikke lades. Er det nødvendig med 462 hk? Slett ikke. Nedskalert til 381 hk, men fortsatt med drift på alle hjul, synker basisprisen med 140.000 kroner til 907.500 kroner. Men ville jeg på dette nivået gått ned i pris og ytelse? Jeg er sannelig ikke sikker. VI SYNES
OBS!
|