img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
25 bilder i galleri
Familie-Porschen
PRØVEKJØRT: Du ønsker deg en sportsbil, men familielivet krever en stasjonsvogn med firehjulsdrift. Og den skal helst være elektrisk. Valget er såre enkelt: Porsche Taycan 4 Cross Turismo.

Først publisert i Bladet BilAutofil  nummer 8-2021.

Jeg velger å legge turen innover mot det dypeste av Telemark, der rånekulturen blomstrer, der lyden i landskapet får en til å tro at det er flere V8-ere enn innbyggere og veiene får fram det beste i bilen.

Etter 244 kilometer fordelt på drøyt fire timers kjøring, gjennomsnittsfart på 60 km/t, et par hyggelige stopp og strømforbruk på 21,5 kWt per 100 km, parkerer jeg på tunet med et bredt smil om munnen og stikker kontakten i laderen.

Kunne jeg brukt dagen bedre? Nei, ikke på noen måte. Så det er bare å glede seg til neste dag og nye mil i Porsches nye folkebil, Taycan Cross Turismo.

Porsche var sportsbilprodusenten som ble folkelig på en sportslig måte, for å overleve. Først kom Cayenne med veiegenskaper og kjøreopplevelse knapt noen trodde var mulig å bygge inn i en stor SUV. Så dukket Panamera opp, familiecruiseren for de store familieutfluktene. Og deretter Macan, Cayennes lillebror.

ELEKTRISK HJERTE
Naturligvis satte dieselskandalen i morselskapet også en støkk i Porsche, hvor alle dieselmotorene nå er vekk og flere av dem erstattet med bensinhybride drivlinjer. Og i VW-konsernets elektrifiseringsiver oppstod Taycan, en sportsbil med elektrisk hjerte, men likevel så sportslig at enkelte mener den på alvorlig vis utfordrer Porsches fossile DNA.

Men om Taycan er en stor bil med fire dører og tøff som en Porsche skal framstå, skal det godt gjøres å kalle den praktisk og familieorientert. Fortsatt vokser hornet fram panna ved den minste berøring av høyrepedalen, i hvert fall om det noe misvisende Turbo eller Turbo S limer til hekken.

UNDER MILLIONEN
Ok, hornet dukker nok opp i Turbo og Turbo S-utgavene av Cross Turismo også. Effekten på 625 hk er fortsatt den samme i et identisk chassis som kupéutgaven, men det er neppe den varianten kunder som ser det som realistisk å skaffe seg en ny Porsche, først og fremst drømmer om.

Nei, der er jeg ganske sikker på at 4 Cross Turismo befinner seg, priset fra 848.000 kroner med firehjulsdrift og 380 hk som enkelt boostes til 476 hk om forbikjøringen skulle vise seg å bli litt trang. Inkludert utstyr som får bilen til å framstå hyggeligere enn grunnversjonen, med eksempelvis et digert glasstak og 285/40 dekk bak på 20 tommer store felger, står det fortsatt under millionen på prislappen.

Mye penger? Vel, se tilbake på fjorårets bestselger, Audi e-tron. Mange av dem befant seg i samme prissjikt innen de forlot forhandleren.

(saken fortsetter)

MER PLASS BAK
Taycan 4 Cross Turismo har det kupéutgaven mangler: bagasjeromsfleksibiliteten og grei plass til voksne i baksetet. Den tredelte bakseteryggen gjør det enkelt å ta med skiene inn i bilen, med bakseteryggene oppe lastes 430 liter inn, som øker til 1196 liter med seteryggene nede. Legg så til 84 liter foran, og Cross Turismo nærmer seg en liten flyttebil.

Økt utvendig takhøyde fra 138 til 141 cm høres ikke mye ut, men det er helt avgjørende for inn- og utstigningen til baksetet og sittekomforten der. Ikke har du følelsen av å sitte på gulvet, og kupeen oppleves ganske luftig for de som må oppholde seg bak.

Naturligvis sitter man helst foran i en Porsche og aller helst bak rattet med utsikt til et buet og «svevende» lekkert, skjermbasert instrumentbord som nærmest kan konfigureres etter eget ønske. Hovedskjermen midt på dashbordet kunne gjerne vært større, ikke minst ved bruk av ryggekameraet. Styring av klimaanlegget gjøres i hovedsak fra bilens tredje skjerm. Jeg savnet headup-display.

MINIMALISME LIGHT
Selve førermiljøet har et langt mer minimalistisk preg enn eksempelvis i Panamera, og hele interiøret holdes i en mer nøktern stil enn i Audi. Det er utvendig Taycan Cross Turismo skinner.

Men det hadde ikke gjort noe om Porsche hadde kostet på korsryggregulering, i det minste i førersetet.

Til tross for bilens lengde på nesten fem meter og bredde oppimot to meter, oppleves Taycan Cross Turismo kompakt ute i trafikken. Dens ekstremt presise styring får bilen til å krype sammen i svingene, og du vet eksakt hvor nær hjulene er kanten av veien om kjøretøyet som kommer i møte forsyner seg av mer veibredde enn strengt tatt nødvendig. Pulsen øker ikke et eneste slag, for du har alltid full kontroll.

Selv den minste kraftpakken holder, og ytterst sjeldent la jeg inn sportsprogrammet. Normalprogrammet holder i massevis til å kombinere kjøreglede med den komforten en tross alt forventer at en bil i dette formatet er utstyrt med.

(saken fortsetter)

PINLIG «MOTORLYD»
Siden elektromotorene knapt gir fra seg lyd, går det an å aktivere kunstig «motorlyd». Heldigvis var funksjonen slått av da jeg hentet bilen, for flauere lydbilde har jeg knapt hørt. Ikke på noen måte Porsche verdig.

Regenereringsbrems kan også aktiveres i det samme displayet. Såkalt én-pedals funksjon har noe for seg, ikke først og fremst for å regenerere, men for å gi mer flyt i bykjøringen. Glem det på Porsche. Her gjelder å bruke bremsene, de er der for å stoppe bilen.

Porsche 4 Cross Turismo inneholder Taycans største batteripakke, 93,4 kWt brutto med mulighet til å hente ut 83,7 kWt netto, hvor differansen ikke betyr annet enn at Porsche har bygd inn ganske stor sikkerhetsreserve i batteriet for ikke å skade det ved hyppig hurtiglading.

RUNDT 400 KM
Uansett holder det med strøm til rundt 400 km rekkevidde, selv med litt frisk kjøring der landskapet innbyr til det. Porsche oppgir forbruket til 23,3 kWt som gjennomsnitt for akkurat denne bilen, og det stemmer svært godt overens med mitt forbruk. Mange av turene endte akkurat der.

Med litt forsiktig pådrag skal det være fullt mulig å klare oppunder 500 km, men hva er poenget med det? Porsche er tross alt Porsche.

De som leser meg jevnlig, vet hvor lett jeg kjeder meg ved ladestasjonene, og hvor ofte jeg sukker over avstanden mellom liv og lære, altså mellom oppgitt ladefart og reell ladefart.

LYNLADEFART
Med Porsche Cross Turismo blir det liten tid til å kjede seg, i hvert fall om du plugger inn hos Ionity, ladenettverket med maksfart på 350 kW og hvor Porsche er inne på eiersiden. For Taycan oppgis maksimal lynladefart til 270 kW, og effektivt var heller ikke ladefarten så langt unna dette hos Ionity.

For å gjøre om kW til litt mer begripelige tall: allerede ved 10 prosent fyllingsgrad var ladefarten oppe i 17,7 km per minutt, rett før 60 prosent falt den til 13,1 km/min, for så å falle til 11,0 km/min ved 70 prosent, for deretter å stupe til 3,8 km/min ved 80 prosent fyllingsgrad.

Forklart tydeligere: med min kjørestil lastet jeg opp 212 km ny rekkevidde på 16 min (3% - 60% fyllingsgrad) og 259 km på 19 min (70%). Å lade til mer enn 60 prosent, er tidsødende fordi ladefarten går ned, så de neste 25 km (til 80%) tok hele 15 min.

Men det er slett ikke alltid den står en Ionity-lader der man kjører. Til gjengjeld begynner det å bli en del 150 kW ladere, og selv om det tar mer tid å lade, lå ladefarten her lenge på 148 kW, altså nær det maksimale av laderens ytelse hvilket betyr 10,4 km rekkevidde inn på batteriet per minutt. På 75 prosent kapasitet var ladefarten redusert til 7,30 km/min.

Ladetest på en av Mers 150 kW ladere, ga 68,22 kWt som holdt til 254 km (min kjørestil) på 32 min og 23 sekunder. Fortsatt til å holde ut, det.

VI SYNES
Taycan 4 Cross Turismo er helt klart Porsches mest interessante modell i Norge, og den har alt i seg til å bli en ny «folkebil».

Porsche Taycan 4 Cross Turismo
Pris billigste Kr. 848 000
Pris testbil Kr- 996 100
Motortype Elektrisk
Samlet ytelse 380 (overboost 476) hk - 500 Nm
Batteri (netto/brutto) 93,4/83,7 kWt
Lading DC/AC 125/11 kW
Drivlinje 2A/1A, firehjulsdrift*
0-100 km/t 5,1 sek
Toppfart 220 km/t
CO2/NOx 0 g/km
Energiforbruk, oppgitt/test 23,2/21,5 kWt
Rekkevidde (WLTP) 443 km
Dimensjoner (L/B/H) 497/197/141 cm
Akselavstand 290 cm
Bilvekt 2245 kg
Bakkeklaring 12,8 cm**
Tilhengervekt 0 kg
Bagasjerom foran 84 liter
Bagasjerom bak 430 - 1196 liter
Garanti/km 5 år/100 000 km
Batterigaranti/km 8 år/160 000 km
Miljøklasse A
Euro NCAP Ikke testet
   
* To trinns girkasse bakaksel, ett trinn på foraksel **Luftfjæring/variabel

OBS! 
Prisene i testen var gyldige da bladet ble produsert. Du finner alltid oppdaterte priser i vår nybildatabase




toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer