img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
13 bilder i galleri
Stor og nå ladbar
PRØVEKJØRT: Hvorfor betale 810.000 kroner for Kia Sorento med 204 dieselhester, når 265 ladbare bensinhester koster 150.000 kroner mindre?

Først publisert i Bladet BilAutofil nummer 8-2021.

I fjor høst var det klart for ny Kia Sorento, mer påkostet og enda bedre utstyrt enn noen andre Kia som har satt sine hjul på norsk asfalt. Men drøyt 800.000 kroner for en folke-SUV gjorde ikke bilen særlig folkelig.

Da smaker det bedre med 660.000 kroner for topputgaven av en 4,81 meter lang, firehjulsdrevet SUV som produsenten oppgir at skal klare 57 kilometer på strømmen fra det 14 kWt store batteriet før bensinmotoren kobler inn.

Og enda bedre: selv om forholdene var ganske gunstige med 17 varmegrader i luften, varte og rakk strømmen i test helt til triptelleren logget inn på 72 km og bilen gikk over i hybridmodus. Det betyr at mange av de daglige reisene med Sorento PHEV skjer elektrisk, om ladeledningen kobles til hver kveld.

AVGIFTSGUNSTIG
Likevel tror jeg ikke elektrisk rekkevidde er avgjørende i valget av store SUV-er. 118.100 kroner i «kjøpsstøtte» fra statskassen i form av redusert engangsavgift fra 246.500 for dieselversjonen til 128.400 kroner for den ladbare betyr sannsynligvis mer når bilen ellers tilfredsstiller bruksbehovene og oppfattes som attraktiv.

Hovedeksportmarkedet for Kias store SUV-ene er uten tvil USA. Hele Sorento bærer preg av det uten at det gjør bilen noe mindre attraktiv. Her er massevis av plass til alle bortsett fra de to i tredje seterekke, men i de fleste SUV-er er dette nødseter som uansett er kjekke å ha, eksempelvis når poden skal på fotballkamp og ikke alle som skal kjøre møter opp.

DIGERT LASTEROM
Naturligvis opptar slike seter ekstra plass, men med innpå 2,1 kubikkmeter lastevolum tilgjengelig når alle passasjersetene legges ned, duger Sorento like godt som flyttebil når nevnte pode er klar for studenthybelen langt unna. Husk bare at om du har hest eller stor båt på henger, så trekker hybriden kun 1500 kg, mot dieselutgaven 2500 kg.

1,6-liters bensinturbo i en nær to tonn tung bil høres puslete ut, men elmotoren hjelper både med bunndrag og løfter momentet til 350 Nm.

Bygd som kontinentalkrysser egner Sorento seg til de lange reisene, den er komfortabel, har kjøling i setene som er deilig på varme dager, og en standardutstyrsliste som er altfor lang til å få plass på disse tilmålte linjene.

(saken fortsetter)

BLINDSONEKAMERA
La meg likevel nevne at passasjerforsetet via knapper på seteryggen kan lengde- og vinkelreguleres om beinplassen blir i snaueste laget der bak, og at Bose sørger for lydopplevelse som riktignok ikke kan sammenliknes med de beste konsertsalene, men som likevel får deg i godt humør med favorittkanalene lagt inn.

Skulle du bli litt uoppmerksom, griper filassistenten inn før det ender galt.

Så en liten, men slett ikke uvesentlig detalj som Hyundai-konsernet også har overført til Kia: kameraene som viser bilde av alt som er i blindsonen på instrumentskjermen. Når man blinker til venstre, vises bilde i venstre instrument og i høyre instrument når det blinkes til høyre. Veldig bra!

Sorento diesel kunne fjernstartes og kjøres inn/ut av en trang parkeringsplass eller garasje via et panel på nøkkelen og uten at man behøvde å sitte i bilen. Det lar seg ikke gjøre med hybriden.

Kia Sorento er tvillingbror til Hyundai Santa Fe. Kia har lavest inngangspris, mens toppmodellene prises omtrent på krona likt. Kia er en av få som fortsatt garanterer bilene sine i sju år.

VI SYNES
Stor og amerikanskinspirert SUV, hvor det bare er å lesse inn det som må med for å krysse kontinentet.

Kia Sorento 1,6 GDI PHEV Exclusive
Motor: 1598 ccm, R4, turbo bensin
Effekt/moment: 180 hk/265 Nm
Elmotor: 91 hk/304 Nm
   
Samlet effekt: 265 hk/350 Nm
Drivlinje: 6A, firehjulsdrift
0-100 km/t: 8,7 sek
Toppfart: 193 km/t
Batteri: 14,0 kWt
El-rekkevidde oppgitt/test: 57 km/66 km
Forbruk oppgitt: 0,46 l/mil
CO2/NOx:  38 g/km - 4,5 mg/km
Mål LxBxH: 481/190/170 cm
Akselavstand: 282 cm
Bakkeklaring: 17,4 cm
Bagasjerom: 175/809/2077 liter
Egenvekt: 1982 kg
Tilhengervekt: 1500 kg
Euro NCAP: 5 stjerner (2020)
Pris fra: Kr. 589 900
Pris testbil: Kr. 667 390
Garanti: 7 år/150 000 km

OBS! 
Prisene i testen var gyldige da bladet ble produsert. Du finner alltid oppdaterte priser i vår nybildatabase

 



toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer