img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
17 bilder i galleri
Originalen
PRØVEKJØRT: Som en av de raskeste fossile til under 500.000 kroner, appellerer Golf GTI til dem som har dårlig tid.

Først publisert i Bladet BilAutofil nummer 8-2021.

Står Golf GTI øverst på drømmelisten, så holder det å forsvare valget med at livet er for kort til å kjøre kjedelige biler.

Med 6,2 sekunder på stoppeklokka er GTI blant de raske med klassisk 245 hk turbo bensinmotor til 100 km/t. Og når du kjører hjem i den nyervervede, har den fortsatt ikke passert halv million kroners-merket om du holder deg til standardoppsettet og ikke gikk bananas på tilvalglisten.

TO I EN-BILEN
Nettopp kombinasjonen av smidig hurtighet og komfort pakket praktisk og diskret inn, har i 45 år gjort kompaktbilen GTI til en entusiastvinner. OK, det selges elektrifiserte leketøy som ikke bare parkerer GTI i lyskryssene, men også gjør det til titusener kroner lavere pris. Heldigvis handler bilvalg først og fremst om følelser, om å velge med hjertet, om å høre at det er liv der framme og at det snerrer ved et lett trykk på startknappen.

Chassiset til Golf 8 GTI er naturligvis tunet for å utfordre to-literen i naboens BMWs 128ti (265 hk), men det skjer først etter å ha vekket villdyret med sportsknappen. Når alle hestene river i forhjulene og inviterer til omveier, handler det om å si ja i visshet om at drivstoff- og dekkostnader måles i lengden på smilet ved reisens ende.

DISKRET PAKKET
GTI er såpass diskret pakket at den ikke ser sinna ut med mindre du er helt innpå og kjenner igjen plasseringen av de to forholdsvis fete eksosrørene og det røde GTI-merket under logoen på bakluka, eller legger merke til de røde bremsekaliperne.

Felgene er heller ikke ekstreme, snare litt puslete med 17-tommere som standard. Tøffere da å oppgradere for 18.900 kroner til 19-tommerne fra den noe kjappere Golf R. De kler enhver GTI.

Jeg stusser over at adaptivt understell (10.500 kroner) ikke inkluderes i den norske basispakken. For det MÅ man jo ha på en bil som både skal brukes til hverdag og til fest. Det samme gjelder for så vidt ryggekamera, svarte speil og 450 watts Harman Kardon-anlegg. At prisen med dette på plass bikker den halve millionen jeg snakket om litt tidligere, spiller neppe noen rolle for de 50 nye som årlig synes det er kjekt å se GTI-merket når de åpner garasjeporten.

SIVILISERT
I komfort-modus opptrer GTI som en høyst sivilisert bil. Det er ikke sånn at villdyrer knurrer ut fra lukeparkeringen om du ikke ber om det. Og du behøver heller ikke sitte der i frykt for mange prikker og førerkortinndragelse med mindre du innbyr til det selv.

Sånn sett har Golf GTI like mange hverdagskvaliteter som en hvilket som helst annen Golf, men det gir bare litt mer godfølelse å sette seg inn i en GTI.

Golf GTI har aldri vært spesielt jålete innvendig. VW holder tradisjon tro på rutet setemønster i grått med diskret røde innslag og GTI-røde sømmer, GTI-emblem og et par røde felt på rattet samt pedaler og fothviler i blankt stål. Det brede innslaget av rødt øverst på seteryggene kler bilen, og takk og pris for muligheten til å justere festepunktet i B-stolpen for bilbeltet.

GTI-setene er strålende å sitte i, ikke er de for faste og sidestøtten god, men minus for at setene ikke kan høydejusteres i forkant.

I FAMILIEN
Selve førermiljøet har det meste felles med brødrene i Golf 8-programmet med komplett digital cockpit, men med GTI-tilpassede skjermbilder som blant annet inneholder effektmåler og måler for G-krefter, for å ha nevnt et par av de mange visningsvalgene. (Hvis du lurer på hvor mange hk som går med til å drive GTI på flat motorvei i 100 km/t, er svaret rundt 20!).

Jeg liker utformingen av det digitale miljøet i Golf, men fortsatt har VW en god vei å gå for å gjøre teknologien like brukervennlig og innholdstilgjengelig som i eksempelvis Tesla Model 3.

Jeg innser at Golf GTI nok i hovedsak appellerer til nostalgikerne blant oss. Godt at noen bilprodusenter fortsatt strekker seg for å tilfredsstille slike behov.

VI SYNES
Diskret innpakket kjøreglede i en hverdagsbil som totalt endrer karakter når sportsknappen aktiveres.

VW Golf GTI
Motor: 1984 ccm, R4, turbo bensin
Effekt/moment: 245 hk/370 Nm
Drivlinje: 7A, DSG, forhjulsdrift
0-100 km/t: 6,2 sek
Toppfart: 250 km/t
Forbruk oppgitt/test: 0,74/0,70 l/mil
CO2/NOx: 168 g/km/19,8 mg/km
Energiforbruk: 64,23 kWt
Mål LxBxH: 429/179/148 cm
Akselavstand: 262 cm
Bakkeklaring: Ikke oppgitt
Bagasjerom: 381 - 1237 liter
Egenvekt: 1388 kg
Tilhengervekt: 1600 kg
Euro NCAP: 5 stjerner (2019)
Garanti: 5 år/100 000 km
Pris fra: Kr. 477 900
Pris testbil: Kr. 545 400
Miljøklasse: F

OBS! 
Prisene i testen var gyldige da bladet ble produsert. Du finner alltid oppdaterte priser i vår nybildatabase


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer