img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
10 bilder i galleri
Ariya på norske veier
Ventetiden er snart over. I juni ankommer de første eksemplarene av Ariya, Nissans nye elektriske ansikt som på sikt tar over for Leaf.

Ariya er ikke bare flott å se på, men med opptil 500 km rekkevidde ligger alt til rette for at Nissans viktigste bil i Norge de nærmeste to årene kan bli en suksess.

Ikke det at Ariya er banebrytende slik Leaf, bilen den på sikt erstatter, var det for ti år siden, men pakket med elementer av nytenkning i kombinasjon med to batteristørrelser, fire motorvalg og tilgang på firehjulsdrift, gjør Ariya interessant.

Selv om Nissan med Ariya møter massiv konkurranse når bilen slippes med startpris noen få kroner under 400.000, og hvor antatt volumvariant koster 120.000 kroner mer, har importøren lagt mye av det som normalt er tilvalg hos konkurrentene inn i standardpakken på de mest aktuelle variantene.

Det gjelder ting som varme i ratt og frontrute, kjøling i forsetene, headupdisplay, adaptive LED-lys, PRO-pilot med navilink, elektrisk panoramasoltak, varmepumpe knyttet til klimaanlegget og 22 kWt ombord-lader for å ha nevnt litt fra utstyrspakken.

Dette er motor/batteri-alternativene:

  • 215 hk/300 Nm – 2 WD – 63 kWt – 360 km
  • 242 hk/300 Nm – 2 WD – 87 kWt – 500 km
  • 306 hk/600 Nm – 4 WD – 87 kWt – 460 km
  • 394 hk/600 Nm – 4 WD – 87 kWt – 400 km

Den mest kraftfulle utgaven med tilnavnet Performance (joda, her lyser det Tesla lang vei), tar bilen til 100 km/t på 5,1 sekunder med toppfart på 200 km/t.

Oppgitt batterikapasitet er nettoverdier, det vil si tilgjengelig strømmengde. Maksimal ladefart oppgis til 130 kW mens bilen sluker inntil 22 kW hjemme. Uthevet den antatt viktigste varianten.

Ladefart viktig
Behovet for høy ladefart tvang Nissan til å konvertere fra den japanske ladestandarden Chademo til europeiske CCS. Mer interessant enn selve toppunktet på ladekurven er løftet om at farten skal holdes høy gjennom det meste av ladetiden. Da bilen ble vist i Norge for ett år siden ble muligheten for å lade inntil 300 kilometer rekkevidde på en halv time antydet.

Ariya bygges på CMF-EV-plattformen for mellomstore elbiler i et felles Renault-Nissan-Mitsubishi utviklingsprosjekt. Med lengde på 4,60 meter og 2,78 meter akselavstand hører bilen hjemme sammen med de største i C-klassen, mens den nærmer seg D-klassebilene i innvendig plass.

Renault Mégane e-Tech er neste på samme lest.

(saken fortsetter)

Trekker tilhenger
Det betyr at Ariya primært trekker på forhjulene, men Nissan har ennå ikke oppgitt maksimal effektfordeling mellom for- og bakaksel på de firehjulsdrevne variantene. Som i de fleste andre elbiler gir batteriplasseringen i gulvet tilnærmet 50/50 vektfordeling.

Men viktigst er likevel at Ariya drar tilhenger (1500 kg med 4x4, 750 kg i kombinasjon med bare forhjulsdrift) og at den laster 75 kg på taket. Så får det heller være at bakseteryggen mangler skiluke.

Etter å ha ramset opp en bøtte med faktiske forhold gjenstår formidlingen av et ytterst kort førsteinntrykk i lav ettermiddagssol ut av Oslo og inn på noen småveier.

Ruller stille
Støy er nesten fraværende og bilens lengde i kombinasjon med det så godt som flate gulvet gir god plass. Crossoverkonseptet med 1,66 meter utvendig høyde gjør at man setter seg inn i og ikke ned i den. At komfort synes å være viktigere enn sportslige egenskaper har Ariya felles med mange av konkurrentene.

Bagasjerommet deles inn i to nivåer for å få flatt gulv maksimert til 468 liter i 2WD-utgaven som krymper til 415 liter i 4x4-varianten. Fordi teknikk knyttet til klimaanlegget ble flyttet fra kupeen og inn under panseret, ble det aldri plass til noe bagasjerom der.

(saken fortsetter)

Skjerm a la Mercedes
De to 12,2 tommer store og sammenbygde skjermene hinter til Mercedes, mens grafikken som kan flyttes mellom skjermene sender tankene til Honda-e. Informasjonen er lett tilgjengelig og menyene langt mer brukervennlige enn i Leaf.

Det digitale speilet (kan stilles om til vanlig funksjon) får informasjonen fra et kamera på innsiden av bakruten slik at det er lett å se trafikk som ligger tett på bak. Løsningen begynner å bli ganske vanlig i Japan og leveres eksempelvis til Toyotaene Prius og Rav4 i Norge.

Hinter til premium
Nissan valgte også å lytte til kundenes ønske om å beholde hjulet som styrer volumet fra Bose-anlegget. Klimaanleggets funksjoner lyser opp i en stripe av «trepanel», lekkert er det. For Nissan har forstått – takk og pris – at blanke, svarte flater med «plastikkpianolakk» hører fortiden til.

Elegant er også den «svevende» midtkonsollen som lar seg styre elektrisk fram- og bakover.

Nissan beskriver de gjennomlyste flatene inne i bilen og mønsteret i grillen som tidløs japansk futurisme.

Dropper én-pedals funksjon
Selv om undertegnede er en svoren tilhenger av én-pedals funksjonen fra blant annet Nissan Leaf, det vil si at bilen stopper helt ved å løfte benet fra gasspedalen, er det tydeligvis såpass delte meninger om denne funksjonen at Nissan dropper den i Ariya. Her bremses bilen bare ned til rullefart og stoppes helt med bremsepedalen..

Hvem er så viktigste konkurrenter: Tja, først og fremst Hyundai Ioniq 5, Kia EV6, Ford Mustang Mach-E, MG Marvel R, VW ID.4, Tesla Model 3, Skoda Enyaq, Polestar 2 og Toyotas kommende bZ4X, men også Mercedes EQA og Audi Q4 e-tron for dem hvis merkevaren ikke avgjør valget.

Og Leaf fortsetter, men Nissan sier intet om hvor lenge. Nissans B-SUV antydes lansert i 2024.

Nissan Ariya e-4orce Evolve
Pris billigste* Kr. 409 650
Pris antatt voummodell* Kr. 529 650
Motortype Elektrisk
Ytelse 306 hk/600 Nm
Drivlinje 1A, firehjulsdrift
Batteri netto 87 kWt
Lading DC/AC 130/22 kW
0-100 km/t 5,7 sek
Toppfart 200 km/t
CO2/NOx 0 g/km
Energiforbruk 100 km Ikke oppgitt
Rekkevidde (WLTP) 460 km
Dimensjoner (L/B/H) 460/185/166 cm
Akselavstand 278 cm
Bilvekt Ikke oppgitt
Bakkeklaring Ikke oppgitt
Taklast 75 kg
Tilhengervekt 1 500 kg
Bagasjerom foran 0 liter
Bagasjerom bak 415 liter
Garanti/km 5 år/100 000 km
Batterigaranti/km 8 år/160 000 km
Miljøklasse A
Euro NCAP Ikke testet
  *Inkludert frakt/levering Oslo  

 




toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer