Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Ariya er ikke bare flott å se på, men med opptil 500 km rekkevidde ligger alt til rette for at Nissans viktigste bil i Norge de nærmeste to årene kan bli en suksess. Ikke det at Ariya er banebrytende slik Leaf, bilen den på sikt erstatter, var det for ti år siden, men pakket med elementer av nytenkning i kombinasjon med to batteristørrelser, fire motorvalg og tilgang på firehjulsdrift, gjør Ariya interessant. Selv om Nissan med Ariya møter massiv konkurranse når bilen slippes med startpris noen få kroner under 400.000, og hvor antatt volumvariant koster 120.000 kroner mer, har importøren lagt mye av det som normalt er tilvalg hos konkurrentene inn i standardpakken på de mest aktuelle variantene. Det gjelder ting som varme i ratt og frontrute, kjøling i forsetene, headupdisplay, adaptive LED-lys, PRO-pilot med navilink, elektrisk panoramasoltak, varmepumpe knyttet til klimaanlegget og 22 kWt ombord-lader for å ha nevnt litt fra utstyrspakken. Dette er motor/batteri-alternativene:
Den mest kraftfulle utgaven med tilnavnet Performance (joda, her lyser det Tesla lang vei), tar bilen til 100 km/t på 5,1 sekunder med toppfart på 200 km/t. Oppgitt batterikapasitet er nettoverdier, det vil si tilgjengelig strømmengde. Maksimal ladefart oppgis til 130 kW mens bilen sluker inntil 22 kW hjemme. Uthevet den antatt viktigste varianten. Ladefart viktig Ariya bygges på CMF-EV-plattformen for mellomstore elbiler i et felles Renault-Nissan-Mitsubishi utviklingsprosjekt. Med lengde på 4,60 meter og 2,78 meter akselavstand hører bilen hjemme sammen med de største i C-klassen, mens den nærmer seg D-klassebilene i innvendig plass. Renault Mégane e-Tech er neste på samme lest. (saken fortsetter) Trekker tilhenger Men viktigst er likevel at Ariya drar tilhenger (1500 kg med 4x4, 750 kg i kombinasjon med bare forhjulsdrift) og at den laster 75 kg på taket. Så får det heller være at bakseteryggen mangler skiluke. Etter å ha ramset opp en bøtte med faktiske forhold gjenstår formidlingen av et ytterst kort førsteinntrykk i lav ettermiddagssol ut av Oslo og inn på noen småveier. Ruller stille Bagasjerommet deles inn i to nivåer for å få flatt gulv maksimert til 468 liter i 2WD-utgaven som krymper til 415 liter i 4x4-varianten. Fordi teknikk knyttet til klimaanlegget ble flyttet fra kupeen og inn under panseret, ble det aldri plass til noe bagasjerom der. (saken fortsetter) Skjerm a la Mercedes Det digitale speilet (kan stilles om til vanlig funksjon) får informasjonen fra et kamera på innsiden av bakruten slik at det er lett å se trafikk som ligger tett på bak. Løsningen begynner å bli ganske vanlig i Japan og leveres eksempelvis til Toyotaene Prius og Rav4 i Norge. Hinter til premium Elegant er også den «svevende» midtkonsollen som lar seg styre elektrisk fram- og bakover. Nissan beskriver de gjennomlyste flatene inne i bilen og mønsteret i grillen som tidløs japansk futurisme. Dropper én-pedals funksjon Hvem er så viktigste konkurrenter: Tja, først og fremst Hyundai Ioniq 5, Kia EV6, Ford Mustang Mach-E, MG Marvel R, VW ID.4, Tesla Model 3, Skoda Enyaq, Polestar 2 og Toyotas kommende bZ4X, men også Mercedes EQA og Audi Q4 e-tron for dem hvis merkevaren ikke avgjør valget. Og Leaf fortsetter, men Nissan sier intet om hvor lenge. Nissans B-SUV antydes lansert i 2024.
|