img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
25 bilder i galleri
Bentley Bentayga hybrid
PRØVEKJØRT: Bentley Bentayga hybrid er ikke bare bilen for de store anledninger, størrelsen tilsier at den bør kontraheres framfor å kjøpes.

Først publisert i bladet BilAutofil nr. 9-2021 

Jeg kommer fra et fylke med lange skipsfartstradisjoner. Der kontraherte man alt som var stort og dyrt. Så i miljøer hvor det står stemplet tradisjon og langsiktighet på innsiden av jakkeforet, passer Bentley inn. Selv om den er en SUV og kan lades.

Med lengde på 5,14 meter og bredde på 2,00 meter skal du heller ikke være avhengig av et trangt fellesgarasjeanlegg for å huse Bentley Bentayga hybrid. Men det plager sjelden eierne av slike biler. I deres garasjer åpnes bildørene ubesværet på begge sider og bakluka kolliderer ikke med garasjeporten når den åpnes.

Og skulle byturer kreve trang parkering, har eierne naturligvis en mindre og mer hendig bil til det, eksempelvis en annen brite så som Range Rover Sport. Den trekker også hestetilhengeren, for i motsetning til V8-utgaven, aksepterer ikke Bentley tilhengerfeste på hybridvarianten av Bentayga.

I VENTEMODUS
At det så langt i år bare er registrert tre nye Bentayga mot 11 på samme tid i fjor henger naturligvis sammen oppgraderingen av bilen. For hvem vil vel kjøre rundt med et gammelt utseende, enn så flott det er, når nyheter er på gang.

Les vår prøvekjøring fra 2020

Nyheter som startet med V8-varianten i fjor høst, og som nå også har nådd modellen med ladeledninger som legger beslag på deler av bagasjerommet fordi batteriet på 17,3 kWt fyller alle hulrom under bagasjeromsgulvet.

Batteriet gjør det også umulig med en trede seterad, men akkurat det betyr trolig null og ingenting.

Siden Bentayga ikke hurtiglades, henger jo ladekabelen i garasjen. Så plassproblemer i det 480 liter store bagasjerommet som med seteryggene nede (splittet 40/20/40) øker til 1770 liter, hukes av i kategorien i-landsproblemer. Lengderegulering av baksetet skjer manuelt, men kan sikkert elektrifiseres som det meste inne i bilen.

(saken fortsetter)

OM Å TRIVES
I Bentley handler alt om å trives, om å føle seg vel i luksus som ikke virker påtrengende, men fornuftig og nødvendig. Den programmerbare luftfjæringen stiller seg automatisk Bentley-modus som betyr en passe miks av komfort og veistabilitet.

Stilt om til komfort nærmest svever bilen over fartshumpene slik jeg husker min Citroën CX gjorde allerede for 40 år siden.

Vippet over i sportsprogrammet imponerer den drøyt 2,6 tonn tunge bilen med spor av sportslige takter. Men der må jo Bentley være hvis historie ikke bare har tette bånd til bilsport, men hvor Aston Martin også puster i ryggen med DBX. Og Aston Martin kan flagge å være firmabilmerket til James Bond …

MER PÅ SKJERM
De største endringene har skjedd inne i bilen. Utvendig er forandringene i fronten ganske små, mens bilen ser flere år mer moderne ut bak. At bakluka åpnes med en liten fotbevegelse mellom de fire fete eksosrørene, skulle bare mangle.

Heldigvis har ikke Bentley i valget av et mer tidsriktig dashborddesign med store og tydelige elementer i karbonfiber og ekte skinn, ikke noe veganskinn her, nei, falt for fristelsen å legge alle funksjoner på skjerm.

Funksjonsknapper og brytere bygges i skikkelig metall som gir motstand når de brukes. Klimaanlegget stilles via to ratt med skjerm inni.

FIRE ORGELPIPER
Her er en solid girvelger som naturligvis i praksis ikke er annet enn en elektrisk bryter, men det ser mye flottere ut med en stor spak. Og det samme gjelder de to små hjulene på rattet, for ikke å snakke om de fire orgelpipene, ja de kalles det, som styrer luftstrømmen mot dem som sitter foran.

Så var det klokka fra samarbeidet mellom Bentley og Breitling med diamanter der den godt synlig over orgelpipene på dashbordet viser rett tid, om man først har krysset av for tillegget på 42.000 kroner.

(saken fortsetter)

MASSASJE
Et lite knappetrykk nede ved setefoten utløser pulserende bevegelser bak det tykke skinnet i stolene og løser opp dagens kontorstress etter at stolen først er stilt automatisk inn i favorittstillingen.

Selv beltefestet i B-stolpen reguleres elektrisk, så hvorfor hodestøttene må stilles inn manuelt er litt uforståelig. Selv på Mercedes C-klasse kan dette gjøres elektrisk.

Oppgraderinger koster. Da Bentley lanserte Bentayga hybrid i Norge for et par år siden, kostet den i grunnversjon 2,1 million, nå er prisen 2,5 millioner og drøyt 3,3 millioner med tilvalgene Bentley selv har gjort på denne engelskregistrerte demobilen.

GRØNNVASKE
Hybridkjøperen slipper unna med bare 212.000 kroner i engangsavgift mot 760.000 kroner for den langt mer bensin- og avgiftstørste broren med V8-motor. Differansen er statens bidrag til dem som i kjøpet grønnvasker Bentley-valget.

Christian Gottschalk, mannen som loser kundene inn i Bentleys verden i Brookland Motors luftige lokaler på Billingstadsletta, sier at Bentaygas hybrid-kunder i gjennomsnitt krysser av for en halv million i utstyr slik at sluttsummen ender rundt tre millioner.

Bentayga hybrid ruller så godt som lydløst i 40 WLTP-kilometer med fulladet batteri, én fattig kilometer mer i forhold til forgjengeren. Fordi trafikken gikk sakte da jeg overtok bilen, koblet bensinmotoren, en 3-liters V6 på 340 hk, først inn etter rundt 50 km.

22-tommere med lekre, svarte felger, gir normalt godt med hjulstøy, men et filtliknende stoff festet til innerskjermene, doble vindusglass og tykke gulvtepper demper lyden så godt det lar seg gjøre.

KONSERNTEKNOLOGI
V6, ja. Jeg vet jeg stresser Bentayga-eiere når jeg ripper opp i opprinnelsen på utviklingsavdelingen hos Volkswagen.

VW eier merket, så plattformen og drivlinjen inkludert konsern-V6-eren brukes også i ladbare VW Touareg, i ladbare Audier, og som plattform i Porsche Cayenne og Lamborghini Urus.

Når elektromotoren trår til økes effekten til 449 hk med 700 Nm i moment. Det holder for å ta Bentayga hybrid til 100 km/t på 5,5 sekunder.

(saken fortsetter)

ASKEBEGER
Siden bilen jeg kjørte hadde britiske skilt, ble den levert med tunge askebegre og sigarettenner både foran og bak (pakken koster 6500 kroner ekstra).

Jeg har alltid trodd at Bentley-eiere røker sigarer, så det overrasker at røkehjelpemidlene ikke er i et slikt format at de også håndterer en dobbel Corona eller en Robusto.

Testbilen bærer merket First Edition på C-stolpen. Tilvalgspakken til 370.000 kroner inneholder derfor det meste de fleste likevel vil ha, inkludert et lydanlegg fra Naim som fikk meg til å parkere bare for å lytte til en konsert fra BBC.

Nærmere konsertsalen kan jeg ikke huske å ha vært uten fysisk å møte opp, og da skal du samtidig vite hvor det er best å sitte i lokalet for å få den beste lytteropplevelsen.

Jeg lever fortsatt på hvordan Bentley formidlet musikken til meg!

OBS!
Prisene i testen var gyldige da bladet ble produsert. Du finner alltid oppdaterte priser i 
vår nybildatabase

VI SYNES:

Konservativ oppgradering etterlater inntrykk av at Bentley tar grep, men i neste runde må el-rekkevidden opp.

Fakta Bentley Bentayga hybrid

Motor:

2995 ccm, V6, twin turbo bensin

Effekt/moment:

340 hk/450 Nm

Elmotor  effekt/moment:

128 hk/350 Nm

Samlet effekt:

449 hk/700 Nm

Drivlinje:

A8, firehjulsdrift

0-100 km/t:

5,5 sek

Toppfart:

254 km/t

Batteri:

17,3 kWh

El-rekkevidde WLTP:

40 km

Forbruk:

0,35 l/mil

CO2:

79 g/km

Mål LxBxH:

514/200/173 cm

Akselavstand:

300 cm

Bakkeklaring:

Luftfjæring, variabel

Bagasjerom:

480 - 1770 liter

Egenvekt:

2626 kg

Tilhengervekt:

0 kg

Pris fra:

2,5 mill

Pris testbil:

3,3 mill

 





toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer