img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
25 bilder i galleri
Tesla Model Y Long Range
PRØVEKJØRT: Etter år med venting har Tesla i et forrykende tempo lansert Model Y som kanskje er den beste elektriske SUV-en akkurat nå, og helt klart Teslas mest interessante sett med norske øyne. Pris fra 534.900 kroner

Først publisert i bladet BilAutofil nr. 9-2021

Fra nærmest stillestående i en rundkjøring flytter jeg to tonn bilvekt via påkjøringsrampen og ut på en motorveistrekning i et tempo som får raske biler a la Golf GTI til å parkere i sidespeilet. Etter fem sekunder når jeg 100, og dette i en hverdagselbil beregnet på folk flest.

Motorytelser snakker ikke Tesla om, der er det kun akselerasjon og rekkevidde som gjelder. Men OFV oppgir effekten til 258 hk på bakhjulene og 204 på forhjulene, med samlet ytelse på 462 hk/527 Nm i moment.

Bilens vognkort er enda rausere, 299 hk bak og 215 hk foran, altså 514 hk. Skyvet er uansett så formidabelt at du dyttes bakover i setet med en slik kraft at selv en 700 kg lettere Porsche Boxster knapt holder følge.

HØYT TEMPO
Tesla har det med nærmest å ta pusten fra konkurrentene når de lanserer noe nytt. Fra intet fikk 967 Model Y-kunder bilen levert i siste hele august-uke, og fortsetter den California-baserte elbilprodusenten i samme tempo kan Tesla med modellene 3 og Y ende opp med første og andreplass på registreringsstatistikken innen året er omme.

Så vidt jeg vet har det aldri skjedd noen gang før i Norge.

I tillegg til motorkraften og firehjulsdriften byr Model Y på god innvendig plass, spesielt i baksetet, stort bagasjerom bak en stor bakluke, mulighet for sju sitteplasser og høyere tilhengervekt enn Model 3.

HØYT TIL TAKET
Kritikken mot Model 3 har blant annet vært det trange baksetet og lav takhøyde i baksetet med gode muligheter til å skalle hodet i det harde glasstaket. Panoramaglasstaket er fortsatt der på Model Y, men med 97 cm takhøyde er sjansen for å gå i taket liten.

Den høye sittehøyden bak gir også god plass til beina, og selv om bakdørene ikke kan måle seg i bredde med tilsvarende dører på konkurrenten Hyundai Ioniq 5, byr det ikke på noen problemer å stige inn eller ut av baksetet.

DIGERT BAGASJEROM
Bagasjerommet i Model 3 lider ikke først og fremst av mangel på volum, men av lukas utforming. På Model Y åpnes hele hekken til samlet 2158 liter hvor en god del av volumet befinner seg i frunken og under gulvet bak.

Men selv når disse uoppgitte literne trekkes fra, er rommet stort og lettlastet med 40/20/40 splittet baksete og inntil 189 cm lastelengde bak min 181 cm lange kropp i førersetet.

Målebåndet strekkes til 107 cm før det når bakseteryggene, og rommet under gulvet bak måler 40 cm i dybden og laster fint to kabinkofferter.

250 KW
Men viktigst for mange Tesla-eiere: det kort- og brikkeløse ladenettverk. Her er bare å plugge i kontakten, ladenettverket gjenkjenner bilen og ladingen starter umiddelbart med inntil 250 kW DC-ladefart. Standard kontakt (CCS) gjør det også mulig å lade bilen på alle andre ladenettverk.

Hva utenom ladenettverket gjør så Tesla Model Y unik?

Egentlig ingen enkeltelementer, det er mange raske elbiler der ute, flere av konkurrentene på dette prisnivået byr på bedre setekomfort, og opplevelsen av materialvalg og byggekvalitet inne i bilen når på ingen måte opp til eksempelvis Mercedes nye C-klasse (som uten avgift koster mindre enn Model Y).

Men summen av elementene gjør Tesla til en vinner. Mens de etablerte i bilindustrien hånlo av Tesla for bare få år siden, også i Norge, har Tesla i mellomtiden maktet å bygge en myte rundt merket og tvunget bilindustrien inn i tenkeboksen om drivlinjer og miljøansvar.

I skrivende stund har Teslas innsats resultert i 66.000 biler på norske skilt.

(saken fortsetter)

STÅLBYGD
Model 3 ser mindre ut enn den faktisk er, det gjelder slett ikke for Model Y som minus falkevingedørene minner ikke så rent lite om Model X. Men der modellene S og X bygges i aluminium, har luftfjæring og gir seg ut for å matche konkurrenter på premium-nivå, bygges Model Y i stål med konvensjonell fjæring.

Men Tesla strekker seg langt for å minimere forskjellen i kjøreopplevelse mellom Model 3 og Model Y. Det at taket på bilen rager 18 cm høyere over bakken enn på Model 3 (bilen er 164 cm høy) inkludert to cm bedre bakkeklaring (oppgitt til 16,4 cm), merkes ikke umiddelbart ute på veien.

Utstyrt med 255/40 R 20 fra Michelin (standardpakken inneholder 19-tommere) og produsert i Kina som resten av Model Y, byr bilen på mer underholdning på landeveiene enn flesteparten av de elektriske konkurrentene.

Styreoppsettet endres via skjermen fra komfort via standard til sport. Det samme gjelder én-pedals-funksjonen med valgmulighetene krype, rulle og holde.

Det tok et par år før Tesla lanserte «billigutgaven» av Model 3 med kun bakhjulsdrift. Om det samme vil skje med Model Y vet ingen utenom Tesla, men intet antydes om det nå.

MINIMALISTISK
Model Y har det samme minimalistiske interiøret og én stor skjerm a la Model 3. Med to styrehjul på rattet betjenes så godt som alt som ikke berøringsaktiveres på skjermen via bilindustriens mest intuitive programvarepresentasjon.

Tenk om alle gjorde brukerfunksjonene like tilgjengelige og enkle. Ett eksempel: avstanden til det som er foran og bak sensorene oppgis ikke bare med fargekoder, men også i centimeter.

Så får det være at Tesla, om vi vil, morer oss med seteflyttbart prompeprogram og peis med både knitring og varme under lading på en sur høstdag. Men bilen flakser ikke med dørene slik som Model X for den har ingen dører å flakse med.

Kun bakluka åpnes og lukkes elektrisk. Til gjengjeld har Model Y doble glass i sidevinduene foran for å dempe utvendig støy.

(saken fortsetter)

3 SETEREKKER
Som i Model X åpnes det for tre seterekker i Model Y, men når sjuseteren, som i fjor ble priset med et tillegg på 25.000 kroner, kan leveres, bekreftes ikke. Derfor står den heller ikke lenger i Teslas prisliste.

Derimot antydes levering av Performance-varianten allerede tidlig 2022. Pristillegget for enda høyere ytelse oppgis til 55.000 kroner.

Også batteristørrelse snakker Tesla motvillig om (det skal være på 75 kWt), men henviser til rekkevidde, som i WLTP-tall for Model Y Long Range oppgis til 507 km.

OVERSTYRING
Tre timers førsteinntrykk åpner ikke for dypdykk i autopilotteknikken, men bilen gjør selvfølgelig alt konkurrentene tilbyr, som å passe på myke trafikanter, holde seg i kjørefeltet samt følge trafikken og automatisk avpasse avstanden til forankjørende.

En liten og fiffig detalj gjør det mulig å programmere inn overstyring av fartsgrensene både i prosent eller i antall kilometer. Kjekt fordi man vet at fartsmåleren alltid viser litt lavere enn reell fartsgrense.

Hva savnes umiddelbart? Egentlig bare pusser på bakruten og kroker til å henge handleposene på selv om Tesla nok vil mene at de plasseres enklest i rommet under bagasjeromsgulvet.

BESTSELGER?
Tesla lover på sine hjemmesider at biler som bestilles nå blir levert i år. Så gjenstår å se om Model Y matcher Model 3 i volum. Kommunikasjonssjef Even Sandvold Roland kommenterer spørsmålet om volum slik: – Flere enn jeg kan telle på to hender. Så viser han fram alle fingrene og ler.

Som vanlig svarer Tesla aldri på hvor mange kunder som har tegnet kontrakt og hvor mange biler som planlegges levert i år.

OBS! 
Prisene i testen var gyldige da bladet ble produsert. Du finner alltid oppdaterte priser i vår nybildatabase

VI SYNES

Beste Tesla så langt og dekker på elektrisk vis de aller fleste familiebehov.

Fakta Tesla Model Y Long Range

Pris billigste

Kr. 534 900*

Pris testbil

Kr. 565 800*

Motortype

Elektrisk

Motor foran

204 hk

Motor bak

258 hk

Samlet ytelse

462 hk/527 Nm

Batteri

75 kWt

Lading DC

250 kW

Drivlinje

1A/firehjulsdrift

0-100 km/t

5,0 sekunder

Toppfart

217 km/t

CO2/NOx

0 g/km

Strømforbruk

Ikke oppgitt

Rekkevidde (WLTP)

507 km

Dimensjoner (L/B/H)

475/192/164 cm

Akselavstand

289 cm

Bilvekt

1981 kg

Bakkeklaring

16,4 cm

Tilhengervekt

1 600 kg

Bagasjerom foran/bak

2 158 liter

Garanti/km

5 år/100 000 km

Miljøklasse

A

Euro NCAP

Ikke testet

* Ex levering (kr. 11 842)

Data: Produsent/OFV/Statens vegvesen





toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer