img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
10 bilder i galleri
Opel Insignia Tourer Ultimate 174 hk 4x4
PRØVEKJØRT: Hvis du vil flyte på asfalten og la setet massere ryggen din, og endatil gjøre det i en Opel, så er Insignia valget. Men om et par år eller så penses den siste tysk/amerikanske Opel inn på de evige motorveier – og vil deretter fortsette som en attraktiv bruktbil i mange år.

Først publisert i bladet BilAutofil nr. 10-2021

Hvem kjøper en fem meter lang Insignia stasjonsvogn med dieselmotor som ny i år? 23 av Opels 1601 kunder, skulle det vise seg litt ut i september.

Hvem husker ikke da dieselbilene ble bannet nord og ned for få år siden? Uselgelig ble det sagt, og eierne kom til å tape store beløp.

Hva står høyest i kurs i bruktmarkedet nå? Hva vil kundene ha? Jo, forholdsvis nye SUV-er og store stasjonsvogner med dieselmotor og gjerne firehjulsdrift.

Opel Insignia er en slik bil, en drømmebil på bruktmarkedet når salget av nye fossilbiler trolig mer eller mindre har opphørt – eller blitt avgiftsmessig utilgjengelige for folk flest – om noen år.

DIGER
Her er mye tumleplass til ungene i baksetet, og all feriebagasjen lastes greit inn i det 560 liter store, 115 cm dype og 102 cm brede bagasjerommet før noen småting puttes i spalten under gulvet.

Bagasjerommet er så langt med bakseteryggene lagt ned, målt til 1,90 meter med forsetene ganske langt bak, at det i nødsfall kan konkurrere med en hotellseng.

Så er det bare å la de 174 turbohestene jobbe seg gjennom de åtte girene og hverdagen, og selv om jeg karret meg ned til 0,62 liter på veien til spennende Motorama i Stavanger, endte gjennomsnittsforbruket etter diverse bykjøring ispedd passering av tre fjelloverganger på 0,66 liter/mil og 175 g/km i utslipp.

DIESEL
Insignia er og forblir resten av dens liv dieselslurperenes venn i Norge, en bil som appellerer til dem som ikke bekymrer seg altfor mye om CO2-utslippet ligger noe høyere enn EU synes er greit, som svelger engangsavgift til statskassen på drøyt 160.000 kroner der mange ladehybrider slipper unna, som sverger til firehjulsdrift av den robuste typen, som trenger et trekkdyr i alle de hverdagslige gjøremålene og som mener det er kjekt med 1000 km rekkevidde mellom fem minutter lange tankstopp.

I likhet med alle bilmodeller som nærmer seg livets slutt, holdes tyskeren med amerikanske aner i live av omfattende utstyrspakker priset til en slikk og ingenting.

Varme i rattet var Opel blant de første til å innføre, så det er på plass den dagen innholdet i gradestokken kryper ubehagelig langt ned. Skulle det bli for varmt, så har sannelig Opel spandert kjøling i forsetene også.

Og mens du først sitter der og har trukket ut seteputen til passende lengde, er det bare å aktivere massasjeknappen mens bilen nærmest finner veien av seg selv om oppmerkingen er god nok.

(saken fortsetter)

KNAPPER
Opel Insignia henvender seg også til kjøpere som synes det fortsatt er kjekt å kunne styre klimaanlegget med knapper og brytere på eget panel framfor å klistre øynene til en diger skjerm som tar oppmerksomheten fra trafikkbildet.

Insignias svakhet, om det kan sies slik, ligger i at bilen bare gir seg ut for å være en bruksbil mens de fleste av storbilkonkurrentene kappes om hvem som drar hardest i premiumtauet.

For Opels del betyr det at bilen mangler enkelte raffinerte interiørdetaljer, som eksempelvis en fiks instrumentskjerm.

I neste generasjon Insignia, om det kommer noen ny Opel med det navnet, vil helt sikkert overflater være bedre å ta på og innvendig støy dempes betydelig bedre.

Opel leverer også Insignia som kombi, men hvem vil ha det når stasjonsvognen kun koster 10.000 kroner mer? Pris: 589.900 kroner.

VI SYNES

Stor bil som tiden har løpt litt ifra, men som inneholder «alt» en drømmebruktbil skal ha.

OBS! Prisene i testen var gyldige da bladet ble produsert. Du finner alltid oppdaterte priser i vår nybildatabase

Fakta Opel Insignia Sports Tourer Ultimate 174 hk 4x4

Motor:

1955 ccm, R4, turbo diesel

Effekt/moment:

174 hk/380 Nm

Drivlinje:

8A, firehjulsdrift

0-100 km/t:

11,2 sek

Toppfart:

204 km/t

Forbruk (oppgitt/test):

0,60/0,66 liter/mil

CO2/NOx:

159 g/km - 12,5 mg/km

Energiforbruk:

60 kWt/100 km

Mål LxBxH:

499/186/150 cm

Akselavstand:

283 cm

Bakkeklaring:

12,4 cm

Bagasjerom:

560 - 1655 liter

Tankvolum:

62 liter

Egenvekt:

1660 kg

Tilhengervekt:

1500 kg

Euro NCAP:

5 stjerner (2017)

Garanti:

5 år/100 000 km

Pris fra:

Kr. 589 900

Pris testbil:

Kr. 589 900

Miljøklasse:

F

Kilde: Statens vegvesen/OFV



toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer