img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
25 bilder i galleri
Mercedes EQB 350 4Matic
PRØVEKJØRT: Sju seter og elektrisk, mye plass, god komfort og firehjulsdrift. EQB er den praktiske fetteren til EQA og har kraft nok til å bli Mercedes’ neste bestselger i Norge.

Først publisert i bladet BilAutofil nr. 11/12-2021

Den elektriske stjernen lyser på Mercedes-himmelen i Norge for tiden. I år vil mer enn ni av ti solgte Mercedes personbiler være ladbare i en modellportefølje hvor de to SUV-ene EQC og EQA drar av sted med innpå to tredeler av det samlede norske Mercedes-volumet.

EQC befant seg ved inngangen til november på listen over landets ti mest kjøpte bilmodeller.

Allerede i 2022 kommer EQB til å endre Mercedes-bildet. Den eneste mørke skyen som kan forhindre at SUV/flerbruksbilen EQB ender opp som en ny volumselger fra den Stuttgart-baserte stjerneprodusenten, må være leveringsproblemer.

Men flere måneder før kundene får de første bilene utpå ettervinteren/våren, mer enn antyder kommunikasjonsdirektør Audun Hermansen at Norge vil bli tilgodesett med «bedre leveringssituasjon» enn for GLA og GLB.

UJÅLETE
Jeg var fra første dag begeistret for denne 4,68 meter lange og ujålete Mercedesen med de fikse løsningene og muligheten for å ta med seks passasjerer konfigurert i tre seterekker hvor de to bakerste setene forsvinner ned i gulvet på en måte som gjør at bagasjerommet kun reduseres med fem (!) liter.

Høyt med god oversikt sitter du i GLB og morsom er den å kjøre, særlig når den med firehjulsdrift utfordres på bakkestarter i terreng du normalt ikke ferdes i.

Hvorfor jeg trekker fram GLB når denne saken egentlig handler om EQB? Fordi om du ikke ser fronten og andre detaljforskjeller på nært hold, er det ikke lett å skille de to som i utgangspunktet er samme bilen, bare med ulike drivlinjer.

(saken fortsetter)

DET MESTE LIKT
Interiøret er det samme og kjøreopplevelsen forbausende lik. Med unntak av den ekstra sinna AMG-varianten til 820.000 kroner, akselererer EQB like raskt som sine bensin- og dieselslektninger.

Den viktigste forskjellen ligger i toppfartsperre på 160 km/t, og jeg kan bekrefte at den stemmer. Selv ikke i utforbakker lot det seg gjøre å få måleren over 163 km/t på frifartsveien inn mot Stuttgart.

Om du lurer på hva strømforbruket var ved så høy hastighet? 30 kWt.

EQB bygges over samme tekniske lest som EQA, plattformen for tverrstilt motor, og bilen er sånn sett forskjellig fra EQC som har GLC i bunnen.

Det betyr at drivlinjen er identisk med EQA, men der EQA startet med 2WD-varianten og først nå kommer med 4x4, begynner EQB i motsatt ende med 300- og 350-variantene, begge med 4Matic, ved oppstart.

TO EFFEKTUTTAK
Om det er nødvendig å legge på fra 228 hk/390 Nm til 292 hk/520 Nm er jeg noe i tvil om.

Selv om det flerbruksutformede høybygget biter seg godt fast i asfalten og den økte effekten senker akselerasjonen til 100 km/t fra 8,0 til 6,2 sekunder, er det ikke sportsegenskaper som først lyser opp på netthinnen i møte med EQB.

Snarere en tvers gjennom fornuftig bruksbil som bør kunne appellere til langt flere sosiale lag av bilkjøpere enn Mercedes-Benz vanligvis gjør.

På den andre siden handler effektuttaket kun om elektronisk regulering for å kunne ta en høyere pris. Batteriet på 66,5 kWt netto er identisk på begge bilene, strømforbruket på 18,1 kWt, rekkevidden oppgitt til 419 km og ladefarten likeså.

Kjøringen i Tyskland kan tyde på at dette er innen rekkevidde tatt sommerføre og norske fartsgrenser i betraktning.

LADEFARTEN
Høyeste DC-ladefart på 100 kW burde vært 150 kW hos et bilmerke som kaller seg premium. Men mer enn spissladefart er gjennomsnittsfarten og dermed ladetiden opp til 80 prosent batterikapasitet langt viktigere. Vi lover å komme tilbake til det når bilen befinner seg på norske skilt.

Mercedes sier så langt ikke noe om bakkeklaringen på EQB, men om tallet fra GLB legges til grunn – 13,5 cm – hemmes de gode klatreegenskapene av at det er lett å slå nedi på dårlige veier, og at det på eksempelvis dårlig brøytede hytteveier lett pakker seg under bilen.

Sånn sett ligger det først og fremst estetiske og praktiske vurderinger til grunn for utformingen, og ikke andre terrengegenskaper enn klatreevne på jevnt underlag.

(saken fortsetter)

SKJERMENE
Jeg har i flere år skrytt av skjermene i de små Mercedesene og tilgangen til logisk oppbygd informasjon gjennom enten stemmestyring (fungerer ikke alltid så bra) og de to små berøringsflatene på rattet. Sånn sett avviker knapt dashbordet i EQB fra GLB.

Men plutselig virker EQB-løsningen gammeldags i møte med nye Mercedes C-klasse og dens nedskalerte S-klasse-cockpit med alle de funksjonene som ligger i den. Dette beviser bare hvor rivende raskt tilgangen på mer informasjon, mer førerstøtte og flere aktive sikkerhetsfunksjoner skjer i biler nå.

PLUSS 25.000?
Hva EQB skal koste er i skrivende stund ikke klart. Men en antydning om et pluss på rundt 25.000 kroner i forhold til EQA ser ikke ut til å være skivebom.

Basert på erfaringer med EQA, tror Hermansen at volumselgeren vil bli EQB 300 4Matic. Her koster tilsvarende EQA 300 4Matic i dag 444.000 kroner og 350 4Matic 466.000 kroner. Senere kommer også en 250-variant med kun forhjulsdrift.

De to ekstra setene bak koster på GLB 10.000 kroner ekstra og er verd hver krone, så de aller fleste velger det. Forvent samme pristillegg på EQB.

Hvem er så konkurrentene?

Mercedes oppgir både Audi og BMW, men sannsynligvis blir Tesla Model Y viktigst, også den kommer som sjuseter. Men så spesiell er ikke EQB av den ikke også møter konkurranse fra Skoda Enyaq, Kia EV6, Ford Mustang Mach-E, Hyundai Ioniq 5 og minst en av flere kinesere i prisklasse mellom 500.000 og 600.000 kroner.

VI SYNES

Sett med mine øyne en av de mer interessante bilene å glede seg til i 2022.

OBS! Prisene i testen var gyldige da bladet ble produsert. Du finner alltid oppdaterte priser i vår nybildatabase

Fakta Mercedes-Benz EQB 350 4Matic

Pris

Ikke klar

Motortype

Elektrisk

Samlet ytelse

292 hk/520 Nm

Batteri

66,5 kWt (netto)

Lading DC/AC

100 kW/11 kW

Drivlinje

1A, firehjulsdrift

0-100 km/t

6,2 sek

Toppfart

160 km/t

CO2/NOx

0 g/km

Strømforbruk

18,1 kWt

Rekkevidde (WLTP)

419 km

Dimensjoner (L/B/H)

468/183/170 cm

Akselavstand

283 cm

Bilvekt

2175 kg

Bakkeklaring

Ikke oppgitt

Tilhengervekt

Ikke oppgitt

Bagasjerom foran

Ingen

Bagasjerom bak

495 - 1710 liter

Garanti/km

5 år/100 000 km

Batterigaranti

8 år/160 000 km

Miljøklasse

A

Euro NCAP

5 stjerner (2019)*

Kilde: Produsent/OFV

*Bensin.




toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer