Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Først publisert i bladet BilAutofil nr. 11/12-2021 Den elektriske stjernen lyser på Mercedes-himmelen i Norge for tiden. I år vil mer enn ni av ti solgte Mercedes personbiler være ladbare i en modellportefølje hvor de to SUV-ene EQC og EQA drar av sted med innpå to tredeler av det samlede norske Mercedes-volumet. EQC befant seg ved inngangen til november på listen over landets ti mest kjøpte bilmodeller. Allerede i 2022 kommer EQB til å endre Mercedes-bildet. Den eneste mørke skyen som kan forhindre at SUV/flerbruksbilen EQB ender opp som en ny volumselger fra den Stuttgart-baserte stjerneprodusenten, må være leveringsproblemer. Men flere måneder før kundene får de første bilene utpå ettervinteren/våren, mer enn antyder kommunikasjonsdirektør Audun Hermansen at Norge vil bli tilgodesett med «bedre leveringssituasjon» enn for GLA og GLB. UJÅLETE Høyt med god oversikt sitter du i GLB og morsom er den å kjøre, særlig når den med firehjulsdrift utfordres på bakkestarter i terreng du normalt ikke ferdes i. Hvorfor jeg trekker fram GLB når denne saken egentlig handler om EQB? Fordi om du ikke ser fronten og andre detaljforskjeller på nært hold, er det ikke lett å skille de to som i utgangspunktet er samme bilen, bare med ulike drivlinjer. (saken fortsetter) DET MESTE LIKT Den viktigste forskjellen ligger i toppfartsperre på 160 km/t, og jeg kan bekrefte at den stemmer. Selv ikke i utforbakker lot det seg gjøre å få måleren over 163 km/t på frifartsveien inn mot Stuttgart. Om du lurer på hva strømforbruket var ved så høy hastighet? 30 kWt. EQB bygges over samme tekniske lest som EQA, plattformen for tverrstilt motor, og bilen er sånn sett forskjellig fra EQC som har GLC i bunnen. Det betyr at drivlinjen er identisk med EQA, men der EQA startet med 2WD-varianten og først nå kommer med 4x4, begynner EQB i motsatt ende med 300- og 350-variantene, begge med 4Matic, ved oppstart. TO EFFEKTUTTAK Selv om det flerbruksutformede høybygget biter seg godt fast i asfalten og den økte effekten senker akselerasjonen til 100 km/t fra 8,0 til 6,2 sekunder, er det ikke sportsegenskaper som først lyser opp på netthinnen i møte med EQB. Snarere en tvers gjennom fornuftig bruksbil som bør kunne appellere til langt flere sosiale lag av bilkjøpere enn Mercedes-Benz vanligvis gjør. På den andre siden handler effektuttaket kun om elektronisk regulering for å kunne ta en høyere pris. Batteriet på 66,5 kWt netto er identisk på begge bilene, strømforbruket på 18,1 kWt, rekkevidden oppgitt til 419 km og ladefarten likeså. Kjøringen i Tyskland kan tyde på at dette er innen rekkevidde tatt sommerføre og norske fartsgrenser i betraktning. LADEFARTEN Mercedes sier så langt ikke noe om bakkeklaringen på EQB, men om tallet fra GLB legges til grunn – 13,5 cm – hemmes de gode klatreegenskapene av at det er lett å slå nedi på dårlige veier, og at det på eksempelvis dårlig brøytede hytteveier lett pakker seg under bilen. Sånn sett ligger det først og fremst estetiske og praktiske vurderinger til grunn for utformingen, og ikke andre terrengegenskaper enn klatreevne på jevnt underlag. (saken fortsetter) SKJERMENE Men plutselig virker EQB-løsningen gammeldags i møte med nye Mercedes C-klasse og dens nedskalerte S-klasse-cockpit med alle de funksjonene som ligger i den. Dette beviser bare hvor rivende raskt tilgangen på mer informasjon, mer førerstøtte og flere aktive sikkerhetsfunksjoner skjer i biler nå. PLUSS 25.000? Basert på erfaringer med EQA, tror Hermansen at volumselgeren vil bli EQB 300 4Matic. Her koster tilsvarende EQA 300 4Matic i dag 444.000 kroner og 350 4Matic 466.000 kroner. Senere kommer også en 250-variant med kun forhjulsdrift. De to ekstra setene bak koster på GLB 10.000 kroner ekstra og er verd hver krone, så de aller fleste velger det. Forvent samme pristillegg på EQB. Hvem er så konkurrentene? Mercedes oppgir både Audi og BMW, men sannsynligvis blir Tesla Model Y viktigst, også den kommer som sjuseter. Men så spesiell er ikke EQB av den ikke også møter konkurranse fra Skoda Enyaq, Kia EV6, Ford Mustang Mach-E, Hyundai Ioniq 5 og minst en av flere kinesere i prisklasse mellom 500.000 og 600.000 kroner. VI SYNES Sett med mine øyne en av de mer interessante bilene å glede seg til i 2022. OBS! Prisene i testen var gyldige da bladet ble produsert. Du finner alltid oppdaterte priser i vår nybildatabase
Kilde: Produsent/OFV *Bensin.
|